Så nöjd

Med helgen och än är den inte slut. Kjell har varit ledig från jobbet och jag från mina fritidsintressen så vi har haft hela helgen tillsammans, lyx! I fredags drog han dock på bio med sina kompisar så då var jag själv, vilket jag tyckte passade perfekt. Jag älskar att vara själv då och då. Jag gjorde inget speciellt utan slappade mest, hann dock med ett pass på ct:n. Igår tog vi en härlig sovmorgon, jag vaknar dock rätt tidigt oavsett om jag ställer klockan eller inte. När vi legat och dragit oss ett tag tog vi tag i dagen och åkte till returstationen med en hel del papper, sen vidare till arninge där vi spenderade en hel del tid på k-rauta för att hitta rätt målarfärg, rengöringsmedel, olja och annat som behövs. Sen tog vi igen att vi inte har storhandlat på typ ett år och körde rekord tror jag. Dessutom hade jag tio procent rabatt så vi köpte typ allt och lite till. Bilen blev helt fullpackad och när vi kom hem stod några vänner på uppfarten och väntade så vi fick effektiv hjälp att lasta in allt, perfekt. Det blev en hel del tv-spelande här så jag sysselsatte mig lite med att välja ut bilder från Australien och nöjt en stund i den underbara vårsolen med en ljudbok som sällskap. För mig blev det premiärgrillning igår och det var väldigt gott! Både hallomi och majskolvar har jag längtat efter länge. Efter lite film blev det mer tv-spelande och då passade jag på att fixa med australien-inlägget.
Idag vaknade jag upp med massor av energi och försökte få med mig Kjell till spåret men han vägrade, inte ens en promenad ville han ställa upp på. Så istället satte vi oss och tittade igenom alla bilder från Australien och funderade på hur vårt album ska se ut. Kul att göra det tillsammans! Efter några timmar var energin kvar i kroppen så då tog vi tag i lite som måste fixas. Entrén är nu borstad och trippelt skurad, tyvärr hann den inte torka tillräckligt för att kunna oljas in så det får bli någon annan gång, hoppas den håller sig någorlunda ren. Vi har även rengjort grillen, målat ett rostskydd på brevlådan där det behövdes, och tvättat runt våra fönster och på dörrarna. Jag hade tänkt putsa fönstrena också men hittade inte fönsterputsmedlet så det får också bli någon annan gång, gärna i veckan... Och nyss har jag genomfört det fjärde träningspasset den här veckan och nu väntar grillrester och film. Hur härligt är inte det!

Australien

Sydney

Vi landade rätt tidigt på lördagmorgonen och tog oss smidigt till hotellet med vår hyrbil. När vi hittat ett garage och duschat och bytt om gav vi oss ut på en promenad till hotellet där vi skulle träffa brudparet och andra gäster från utlandet.

Det var sjukt goda miniscones och trevligt glatt sällskap.
 Efter high tee promenerade vi lite med Jimmy och fick se vart han jobbar. Efter det köpte vi med lite mat till hotellet och slappade framför Game of Thrones, hur skönt som helst.

Söndag
Dagen med stort D.

Det var väldigt fint på båten.
 Snillen spekulerar kring slipsknutar.

Cermonin var lagom lång och väldigt fin, omgivningen hjälpte ju till att skapa en liten magisk känsla.

Middagen och festen var precis så bra som man kan önska. Alla var glada och supertrevliga, Jimmy och Lily strålade av lycka hela tiden.

Måndag

Vi hälsade på hemma hos Jimmy och Lily i deras nya fina hem. När vi släppt av dem i Sydney på väg till middag med sina släktingar så passade vi på att åka förbi Bondi beach. Det är inte det lättaste att hitta bilvägen i Sydney, kan ju varit för att jag inte är världens bästa kartläsare och för att vi inte hade någon bra karta. Men vi hittade både dit och tillbaka till vårt hotell så det kan vi ju vara nöjda med.

Tisdag

Mer promenader i Sydney innan det var dags att flyga vidare till Melbourne.

Onsdag

Vi påbörjade den långa kuststräckan och njöt från första början. Vi stannade vid en underbart vacker och helt öde strand och solen passade på att komma fram för första gången på resan.

Sjukt vackra vyer och jag kan absolut förstå varför det är så poppis att åka på "great ocean road". 12 apostlarna var nog höjdpunkten på roadtripen men själva känslan och glädjen över att få dela det med världens bästa reskamrat var oslagbar. Vädret växlade rätt bra från sol och värme till regn och riktig ruskigt väder.

Vi stannade över natten på ett riktigt hostel i Warrnambool. Där höll jag på att frysa ihjäl så fort jag var utomhus iaf. Det blåste något sannslöst och var inte direkt varmt men det var rätt charmigt det med faktiskt. Vi åt middag på en mexikansk restaurang och tog det rätt lugnt på vårt hostel efter en fantastisk dag med många intryck.

Torsdag

Vi valde att åka samma väg tillbaka eftersom den var så härlig att åka samt att vi hade passerat några ställen vi valt att skippa första dagen men ändå ville till. Ett av dessa var great ocean road wildlife park som jag är sjukt glad över att vi inte missade. Helt klart torsdagens höjdpunkt.

Det var en rätt liten park men ändå med en hel del djur. Vi var helt ensamma och fick mata i stort sett alla djur. På kvällen när vi var tillbaka i Melbourne igen så gick vi runt och lärde känna staden lite. Vi hade funderingar på en bio men hittade faktiskt ingen. Vi hittade dock min nya favoritrestaurang, Schnitz. Så underbart gott, det vattnas i munnen bara jag tänker på det.

Fredag

Vi ville se lite mer av Australiens djurliv så vi åkte till Healesville Sanctuary som låg några mil utanför Melbourne. Där fick vi till vår stora glädje ta del av en platypus-show precis när vi kom fram och lite senare fick vi komma nära en koala och mata fåglar. Det var verkligen ett mysigt zoo där det kändes som att de verkligen värnade om djuren.

När vi var nöjda åkte vi vidare med riktning mot Phillip Island där pingvinparaden såklart hägrade. Det blev lite stressigt och först när vi kom ut till ön trodde jag att vi var för sent ute då informationsstället i början av ön där man skulle kunna köpa biljetter hade stängt en halvtimme tidigare men till min stora lycka kunde vi köpa biljett direkt på plats så det var lugnt.

Det var strikt förbjudet att fotografera paraden och även om det känns lite tråkigt att inte ha några foton från det så tror jag ändå att det gjorde ögonblicket ännu häftigare. Vi satt som på en liten läktare och väntade, innan var det en pingvinfantast som berättade lite om småpingvinerna vi väntade på. När de kom blev det alldeles knäpptyst och eftersom jag inte hade kameran att pilla med och hitta rätt inställning med så var allt fokus på pingvinerna. De var supersöta, många av dem var så tjocka inför vintern så att de knappt kunde gå och trillade omkull då och då.
Eftersom pingvinerna är så känsliga för ljus så är alltså fotografering strängt förbjudet, istället får man hämta ner bilder från deras app vilket jag gjort.

Vi satt precis i framkant på den lilla läktaren längst fram och när vi gick tillbaka till bilen så hörde man pingvinerna överallt runt en. Innan vi åkte kikade vi under bilen som vi blivit ombedda, vi ville ju inte mosa någon pingvin. Vi åkte raka vägen hem och missade bara de tio första minuterna av Sveriges os-match.

Lördag

Vi var inte riktigt helt trötta på djur än så efter en sovmorgon bestämde vi oss för att gå till Seelife Aquarium som låg några hundra meter från vårt hotell. Där hade vi en supermysig dag.

Vi betalade lite extra för att få göra en behind the scenes vilket helt klart var värt pengarna. Vi fick gå runt tillsammans med en guide som berättade roliga historier om de olika fiskarna och så fick vi gå in bakom kulisserna och mata de STORA rockorna. Han plingade lite i en klocka och så visste de att det var matdags och dök upp en efter en.

Efter det gick vi på bio, det blev Robocop med Joel Kinnaman. Mysigt!

Söndag

Det hade blivit dags för att lämna underbara Melbourne vilket kändes helt okej eftersom vi hade sett och upplevt det vi ville. Så vi flög vidare till Airlie Beach. Där skulle vi spendera några lata semesterdagar och hade tur nog att komma efter stormar och ösregn och hade mestadels bra väder när vi var där.

Vi tittade såklart på finalen som vi var glada att de visade på tv, tyvärr gick det ju inte vägen för Sverige men jag tycker de kan vara stolta och glada ändå.

Måndag

Utsikten från hotellrummet var inte så illa.

Tisdag

Vi tog ett dopp i den härliga lagunen.

Onsdag

Slappardag på hotellet :-)

Torsdag

Vi bokade en tripp för att få se den så omtalat vackra stranden White heaven beach och framförallt få se det stora barriärrevet på nära håll. Stranden var verkligen underbar och snorklingen var mysig även om det inte var superklart vatten pga stormarna dagarna före.

På fredagen njöt vi bara av sista semesterdagen och på lördagen påbörjade vi den sinnessjukt långa resan hem. Tack vare min dator och framförallt min reskamrat så gick det dock sjukt smidigt och de 43 timmarna kändes ungefär som 20 och nu i efterhand faktiskt som typ 8 :-)
Jag kunde inte låta bli att räkna lite på flygtid och flygplatstid och kom fram till att vi spenderade ungefär 48 timmar på flygplan och ytterligare 32 timmar på flygplatser. Tur att vi hann med massa annat däremellan så att det helt klart var värt det :-) Det var en helt sagolik resa och jag är så glad att vi hade möjligheten att göra den.

beslutsångest

Ikväll ska jag bestämma meny till nästa helgs kalasande. På fredag kommer härliga vänner hit och på söndag är det dags för familjen. Det är väl nästan redan bestämt att det blir grillat till middag båda dagarna så det jag funderar över är alltså efterrätt. Jag är sjukt sugen på väldigt mycket och kan inte alls bestämma mig vad jag ska satsa på. Jag funderar starkt på tårta, äppelpaj, morotskaka, mockarutor, bullar, kakor, chokladbollar, kladdkaka och/eller glass. Kanske blir det allt på en gång. Känns dock som en rätt dålig kombo. Idag har jag ätit typ 10 gram nötter och druckit ett glas vatten så just nu lockar allt lite extra mycket. Men kanske tårta lite extra mycket faktiskt och mockarutor...

Förra helgen blev riktigt bra, det var underbart att träffa skövde-folket igen. Dock så förlorade ju real mot barca, surt som ättika då real var bättre och fick ett svintufft domslut mot sig (har det hänt förr enligt mig eller), ännu jobbigare blev det ju när de dessutom förlorade i veckan också, jag har lust att skylla allt på filmande neymar eftersom domslutet även påverkade matchen mot sevilla då ramos var avstängd. Äh jag vill inte tänka på det mer, blir bara ledsen och arg så jag byter helt enkelt ämne...
De senaste helgerna har varit rätt fullspäckade med matcher, de tre senaste har jag haft tre matcher vardera och det känns sjukt lyxigt och bra att jag inte har en enda den här helgen. Jag ska mest av allt lata mig, ska väl försöka skrapa ihop lite träningspass då jag bara har gjort två hittills den här veckan. Utöver det ska jag även passa på att storhandla och fixa en del till hus och tomt. Kanske kan jag även påbörja ett blogginlägg om resan. Det har fått stå tillbaka helt eftersom jag så fort jag varit ledig sen resan har ägnat mig åt ett annat projekt som jag blev klar med sent i tisdags, så skönt!

Bästa helgen på länge?!

Det här är sista helgen av tre i rad där jag har egen handbollsmatch, egen fotbollsmatch och killarna har match. Så ytterligare en intensiv helg alltså. Dessutom är det handbollsavslutning och el clasico. Det sista låtsas vi inte om att jag skrev för varje gång jag tänker på det dör jag litegrann. Det enda som är positivt med att jag är så nervös inför den helgen är att typ allt annat känns som vardagsmat. Jag är inte alls nervös inför dammatchen som är snart och inte killarnas heller och ännu mer anmärkningsvärt är att jag inte är ett dugg nervös inför fotbollsmatchen på söndag (men det kan säkert hinna ändras). Jag såg fram emot helgen och var rätt taggad på avslutning och eventuellt tegel efter faktiskt, men bara sådär lite tveksamt eftersom jag har fotboll på söndag och jag är 12 år för gammal för tegel egentligen. Men så fick jag världens bästa nyhet igår som gjorde att jag är upp över öronen taggad :-) finns ju såklart en risk att det blir platt fall och skittråkigt eller att jag skämmer ut mig rejält pga övertalning. Men tråkigt kan det faktiskt inte bli med tanke på att jag får träffa skövde-gänget igen och jag hoppas verkligen att jag har lärt mig lite iaf av mina tidigare urspårningar. Dessutom har jag ju matchen imorgon även om den är sent så måste jag ju vara pigg och kry för den :-) Det skulle vara bra om jag var pigg nog att fixa lite med ett projekt innan det som gärna ska vara klart redan imorgon men tom tidsoptimisten i mig ser omöjligheten i det uppdraget och har gett mig själv två dagar extra för att färdigställa detta.

Nää nu måste jag verkligen börja koka gröt och se efter i garderoben vad jag ska dra på mig, har inga kläder för utgång känner jag. Inte heller för fina middagar och annat som vankas inom kort. Men jag har typ gett upp efter att ha letat efter fina toppar i några år utan framgång. Åter till att göra mig klar för det känns som om jag behöver lite tid på att gå igenom packningen, är nog en del som ska med.

Ska bara klaga och gnälla lite

Min hals vill verkligen inte samarbeta med mig idag. Det började i helgen med rejäl känning i halsen, lite ont innan killarnas match i lördags kväll och väldigt ont efter. Sov tom dåligt på natten för att det gjorde ont och så ont brukar jag aldrig ha. Vaknade och blev ledsen för att det gjorde lika ont då. Jag skulle ju för första gången på en herrans massa år spela både fotbollsmatch och handbollsmatch samma dag. Visserligen bara en halvlekpå fotbollen, men det hjälpte ju inte att det var rätt kyligt ute. Tyckte ändå att det kändes okej på uppvärmningen men tvärdog så fort det gällde att ta i lite mer än man gör när man joggar. Med tanke på handbollen + att jag känner att jag inte bidrar med något annat än förvirring på planen bestämde jag mig rätt tidigt för att kliva av en stund. Tacksam var jag för att jag fick sitta nästan hela halvleken. Jag kom in en stund i slutet igen och sen var det dags att fara till nästa match. Jag ville verkligen spela handbollsmatchen men var rädd att jag inte skulle klara så många minuter i taget. Men där funkade det betydligt bättre av säkert många anledningar men viktigaste var nog ändå att det var inomhus och inte nollgradigt.
Vi förlorade stort och Rimbo var som vanligt fruktansvärt tjuriga och osportsliga. Vi höll iaf humöret relativt bra och jag är ganska nöjd med min insats även om jag tycker att jag sköt som en kratta utifrån, men å andra sidan så är det väl iaf bättre att jag skjuter lite mer nu än tidigare. Jag satte alla mina tre straffar vilket gör mig rätt glad. Jag fick spela mer v9 den här matchen än sist också vilket jag tycker för det mesta funkar bättre, det känns som jag gör lite mer nytta där iaf.
Igårkväll gjorde halsen minst lika ont och innan jag gick och la mig började rösten också försvinna. Det var nästan så att jag började befara att jag skulle behöva ringa och sjukanmäla mig för första gången på jobbet eftersom det är lite svårt att jobba som lärare när man inte har någon röst.
Jag vaknade med något mindre halsont men rösten försvinner lite då och då helt och ibland är den bara väldigt tyst och hes och ibland nästan som vanligt. Under dagen har jag i perioder bara fått viska i klassrummet och ibland använt andra signaler och tecken än jag brukar men det har fungerat hyfsat iaf, nu gör det dock sjukt ont. Särskilt om jag får för mig att hosta. Tyvärr jobbar Stefan så det blir jag som håller i träningen men förhoppningsvis är killarna extra tysta och skötsamma så det går bra ändå :-)

Egentligen så vet jag ju att jag inte borde ha spelat, som tränare har jag alltid sagt att man inte får spela om man har ont i halsen eller feber men det är lätt att säga och inte alls lätt att hålla själv. Jag kan inte dra mig till minnes en enda match jag har missat pga sjukdom. Det finns säkert någon men inte de senaste åren iaf. Det känns så larvigt och dåligt att lämna återbud plus att jag ju ville spela (handbollen iaf :-)). Okej om man var rejält sjuk och inte kunde röra sig men jag var ju pigg och kände mig nästan helt frisk. Lite täppt och massa halsont bara...
Nä nu ska jag kika i kylskåpet, måste äta lite innan jag åker till träningen.

Vill inte

Ibland förbannar jag mig själv för att jag var så dum att jag började med fotboll igen. Tanken var ju bara att jag skulle träna typ max en gång i veckan för skojs skull och kanske möjligtvis spela någon b-lagsmatch om jag tyckte det var riktigt kul. Det var väl en ganska bra plan men jag borde ju kunnat räknat ut med vilken kroppsdel som helst att det inte skulle bli så avslappnat och kravlöst på långa vägar. Jag kan inte låta bli att känna mig hemsk mot laget om jag missar en träning, jag kan inte tacka nej till matcher och annat när jag egentligen kan spela. Så gör man inte i ett lag och det visste jag ju på förhand. Nu sitter jag och är jobbigt illamående nervös och har verkligen bara lust att krypa ner under täcket och gömma mig istället för att ge mig iväg till samlingen om en timme. Men samtidigt älskar jag ju att spela fotboll, och det känns lite nytt och spännande även om jag har spelat fotboll i typ 12 år förut. Jag vill ju träna mer och att spela match är ju hur kul som helst även om det verkligen inte är kul någonstans innan pga nerver och under och efter helt beroende på hur det går/har gått...
Just i slutet av handbollssäsongen har jag de senaste åren bara längtat till serien ska vara slut och man får helt fria helger och massa tid till annat. Det är lite det som är jobbigt också, för jag tyckte ju inte jag hade tid för att vara både tränare och spela handboll själv men så är jag dum nog att börja på en till sport och då räcker ju verkligen inte tiden till kan jag berätta men det visste ju alla inklusive mig själv redan innan så fråga mig inte varför jag ändå tog det beslut jag tog.
Nu är det iaf bara två handbollshelger kvar och sen är det bara ett lag jag måste ta hänsyn till ett tag framöver. Och allt det här förutsätter att jag överlever matchen idag. Och att jag överlever att stressa in till stan utan att riktigt säkert veta vart jag ska för att hinna till killarnas match. Och att jag överlever rusningen hem för att få se en glimt av reals match. Barca tappade ju poäng igår så nu har vi chansen att få lite större ledningsmarginal i tabellen, hoppas verkligen att vi tar den. Jag drömde om matchen inatt och har ingen superbra känsla. Kommer dock inte ihåg något alls egentligen mer än att jag drömde om den, tror att Ronaldo inte spelade i drömmen.

Bortsett från handboll och snart fotboll har jag faktiskt hunnit med lite annat i helgen. Jag och kjell har kollat på både en sprillans ny bil till honom och diskuterat en del investeringsmöjligheter, jag kände mig nästan lika gammal som jag faktiskt är igår. Utöver det har jag även kikat lite på ett nytt objektiv och blir alltmer sugen faktiskt. Jag som skulle nöja mig när jag köpte mitt zoom.

Oj vad klockan närmar sig det där den inte får bli, men samtidigt kan det nog va bra att få det överstökat för just nu gör jag inte direkt någon nytta och inte heller njuter jag av den underbara söndagen...

Vi hörs igen om jag överlever dagen :-)

Vår

Åhhh vilken underbar känsla det är när solen lyser så här starkt och fåglarna kvittrar. Jag älskar att bo i Sverige och tror faktiskt att det är precis optimalt för mig med våra årstider. Jag tycker att det är grymt skönt med några riktigt härliga sol och bad dagar som man kan få utomlands men jag skulle ha väldigt svårt för att leva i ett land där det är varmt för jämnan. Vi var i Airlie beach i lite mindre än en vecka och där är det ju typ alltid varmt. Jag tyckte att det var skönt när man låg vid poolen och när man har möjlighet att softa med bra air condition men annars blir man bara svettig och trött, jag skulle inte vilje leva och arbeta på ett ställe med det klimatet. Visst kan jag tycka att vintern är lite väl lång och mörk men samtidigt är det ju därför man uppskattar våren så sjukt mycket. Och riktigt fina vinterdagar med lysande sol och ett helt vitt landskap är ju underbart det med. Man uppskattar sommaren så sjukt mycket också just för att man vet att den inte är hur lång som helst.

Jag misstänker att jag kanske är lite påverkad av tidsskillnaden ändå, trodde inte det först. Men det jag märker av är faktiskt bara positivt. Jag vaknar upp pigg tidigare än vanligt och det är ju inte helt fel att vakna upp som en lärka snarare än en zombie.

Idag är det handbollsmatch och det ska bli sjukt kul, hoppas jag iaf. Jag räknar ju med torsk men de senaste matcherna har jag faktiskt tyckt varit väldigt roliga att spela trots att vi förlorat och nu har jag ju inte spelat på länge. Tyvärr lär jag ju inte orka lika mycket som jag vill eftersom jag bara latat mig de senaste veckorna. På träningen i torsdags orkade jag ingenting.

Äntligen hemma

Resan var helt klart över förväntan och det mesta har verkligen varit toppenbra men som vanligt tycker jag att det är väldigt skönt att komma hem också. Jag har längtat lite efter jobbet, människor här, handbollen och annat smått och gott, främst mitt hus och min säng. Att hemresan var på dryga fyrtio timmar gjorde att det kändes ännu skönare när vi väl var hemma. Jag skyndade så gott det gick eftersom real spelade match men typiskt nog kom vårt bagage typ allra sist, hann dock träffa Tinna så det var det klart värt :-)

Nu borde jag ju packa upp, laga mat och duscha men samtidigt vill jag faktiskt bara gå och sova. Tror jag kommer sova gott i natt och förhoppningsvis vaknar jag upp helt i fas trots den stora tidsskillnaden. Jag har nog inte sovit mer än max fem timmar sammanlagt på resan så det kommer nog inte vara något problem att sova hela natten.

Det kommer kanske ett reseinlägg som jag brukar göra med foton och lite text. Det gör jag framförallt för min egen skull. Det är så kul att kunna gå tillbaka i bloggen och läsa om resorna och se foton. Men några bilder slänger jag in redan nu...