Australien

Sydney

Vi landade rätt tidigt på lördagmorgonen och tog oss smidigt till hotellet med vår hyrbil. När vi hittat ett garage och duschat och bytt om gav vi oss ut på en promenad till hotellet där vi skulle träffa brudparet och andra gäster från utlandet.

Det var sjukt goda miniscones och trevligt glatt sällskap.
 Efter high tee promenerade vi lite med Jimmy och fick se vart han jobbar. Efter det köpte vi med lite mat till hotellet och slappade framför Game of Thrones, hur skönt som helst.

Söndag
Dagen med stort D.

Det var väldigt fint på båten.
 Snillen spekulerar kring slipsknutar.

Cermonin var lagom lång och väldigt fin, omgivningen hjälpte ju till att skapa en liten magisk känsla.

Middagen och festen var precis så bra som man kan önska. Alla var glada och supertrevliga, Jimmy och Lily strålade av lycka hela tiden.

Måndag

Vi hälsade på hemma hos Jimmy och Lily i deras nya fina hem. När vi släppt av dem i Sydney på väg till middag med sina släktingar så passade vi på att åka förbi Bondi beach. Det är inte det lättaste att hitta bilvägen i Sydney, kan ju varit för att jag inte är världens bästa kartläsare och för att vi inte hade någon bra karta. Men vi hittade både dit och tillbaka till vårt hotell så det kan vi ju vara nöjda med.

Tisdag

Mer promenader i Sydney innan det var dags att flyga vidare till Melbourne.

Onsdag

Vi påbörjade den långa kuststräckan och njöt från första början. Vi stannade vid en underbart vacker och helt öde strand och solen passade på att komma fram för första gången på resan.

Sjukt vackra vyer och jag kan absolut förstå varför det är så poppis att åka på "great ocean road". 12 apostlarna var nog höjdpunkten på roadtripen men själva känslan och glädjen över att få dela det med världens bästa reskamrat var oslagbar. Vädret växlade rätt bra från sol och värme till regn och riktig ruskigt väder.

Vi stannade över natten på ett riktigt hostel i Warrnambool. Där höll jag på att frysa ihjäl så fort jag var utomhus iaf. Det blåste något sannslöst och var inte direkt varmt men det var rätt charmigt det med faktiskt. Vi åt middag på en mexikansk restaurang och tog det rätt lugnt på vårt hostel efter en fantastisk dag med många intryck.

Torsdag

Vi valde att åka samma väg tillbaka eftersom den var så härlig att åka samt att vi hade passerat några ställen vi valt att skippa första dagen men ändå ville till. Ett av dessa var great ocean road wildlife park som jag är sjukt glad över att vi inte missade. Helt klart torsdagens höjdpunkt.

Det var en rätt liten park men ändå med en hel del djur. Vi var helt ensamma och fick mata i stort sett alla djur. På kvällen när vi var tillbaka i Melbourne igen så gick vi runt och lärde känna staden lite. Vi hade funderingar på en bio men hittade faktiskt ingen. Vi hittade dock min nya favoritrestaurang, Schnitz. Så underbart gott, det vattnas i munnen bara jag tänker på det.

Fredag

Vi ville se lite mer av Australiens djurliv så vi åkte till Healesville Sanctuary som låg några mil utanför Melbourne. Där fick vi till vår stora glädje ta del av en platypus-show precis när vi kom fram och lite senare fick vi komma nära en koala och mata fåglar. Det var verkligen ett mysigt zoo där det kändes som att de verkligen värnade om djuren.

När vi var nöjda åkte vi vidare med riktning mot Phillip Island där pingvinparaden såklart hägrade. Det blev lite stressigt och först när vi kom ut till ön trodde jag att vi var för sent ute då informationsstället i början av ön där man skulle kunna köpa biljetter hade stängt en halvtimme tidigare men till min stora lycka kunde vi köpa biljett direkt på plats så det var lugnt.

Det var strikt förbjudet att fotografera paraden och även om det känns lite tråkigt att inte ha några foton från det så tror jag ändå att det gjorde ögonblicket ännu häftigare. Vi satt som på en liten läktare och väntade, innan var det en pingvinfantast som berättade lite om småpingvinerna vi väntade på. När de kom blev det alldeles knäpptyst och eftersom jag inte hade kameran att pilla med och hitta rätt inställning med så var allt fokus på pingvinerna. De var supersöta, många av dem var så tjocka inför vintern så att de knappt kunde gå och trillade omkull då och då.
Eftersom pingvinerna är så känsliga för ljus så är alltså fotografering strängt förbjudet, istället får man hämta ner bilder från deras app vilket jag gjort.

Vi satt precis i framkant på den lilla läktaren längst fram och när vi gick tillbaka till bilen så hörde man pingvinerna överallt runt en. Innan vi åkte kikade vi under bilen som vi blivit ombedda, vi ville ju inte mosa någon pingvin. Vi åkte raka vägen hem och missade bara de tio första minuterna av Sveriges os-match.

Lördag

Vi var inte riktigt helt trötta på djur än så efter en sovmorgon bestämde vi oss för att gå till Seelife Aquarium som låg några hundra meter från vårt hotell. Där hade vi en supermysig dag.

Vi betalade lite extra för att få göra en behind the scenes vilket helt klart var värt pengarna. Vi fick gå runt tillsammans med en guide som berättade roliga historier om de olika fiskarna och så fick vi gå in bakom kulisserna och mata de STORA rockorna. Han plingade lite i en klocka och så visste de att det var matdags och dök upp en efter en.

Efter det gick vi på bio, det blev Robocop med Joel Kinnaman. Mysigt!

Söndag

Det hade blivit dags för att lämna underbara Melbourne vilket kändes helt okej eftersom vi hade sett och upplevt det vi ville. Så vi flög vidare till Airlie Beach. Där skulle vi spendera några lata semesterdagar och hade tur nog att komma efter stormar och ösregn och hade mestadels bra väder när vi var där.

Vi tittade såklart på finalen som vi var glada att de visade på tv, tyvärr gick det ju inte vägen för Sverige men jag tycker de kan vara stolta och glada ändå.

Måndag

Utsikten från hotellrummet var inte så illa.

Tisdag

Vi tog ett dopp i den härliga lagunen.

Onsdag

Slappardag på hotellet :-)

Torsdag

Vi bokade en tripp för att få se den så omtalat vackra stranden White heaven beach och framförallt få se det stora barriärrevet på nära håll. Stranden var verkligen underbar och snorklingen var mysig även om det inte var superklart vatten pga stormarna dagarna före.

På fredagen njöt vi bara av sista semesterdagen och på lördagen påbörjade vi den sinnessjukt långa resan hem. Tack vare min dator och framförallt min reskamrat så gick det dock sjukt smidigt och de 43 timmarna kändes ungefär som 20 och nu i efterhand faktiskt som typ 8 :-)
Jag kunde inte låta bli att räkna lite på flygtid och flygplatstid och kom fram till att vi spenderade ungefär 48 timmar på flygplan och ytterligare 32 timmar på flygplatser. Tur att vi hann med massa annat däremellan så att det helt klart var värt det :-) Det var en helt sagolik resa och jag är så glad att vi hade möjligheten att göra den.