Jag pensionerar mitt pass

Åren går tydligen väldigt fort och jag som trodde att jag precis skaffat nytt pass var tvungen att göra det igen inför Ryssland. Mitt förra pass är inte riktigt lika slitet som det innan. De senaste åren har jag rest en hel del men kanske egentligen inte till så många länder där passet verkligen är ett måste. Men det har fått följa med på alla dessa resor som är listade här nedan iaf.

2014

Australien

Vi blev bjudna på ett fantastiskt bröllop i Sydney och efter det gjorde vi en roadtrip längs Great Ocean Road, fick se en hel del djurliv i Melbourne och avslutade resan med några strand och havsdagar i och kring Airlie Beach. En mycket härlig resa, dock med väldigt många restimmar på rätt kort tid eftersom jag inte fick vara ledig från jobbet särskilt många dagar utöver sportlovet.

Tågluff med Tinna

Resan inleddes i Köpenhamn.

Därefter blev det Polen, med Krakow och koncentrationsläger.

Resan gick vidare till Österrike där vi besökte Wien och Innsbruck.

Nästa land var Frankrike och tätt därefter blev det besök i Monaco.

Sista landet för den här resan var Italien där vi gjorde Amalfikusten på ett dygn med ett stopp i Pompeii och sedan tog tågfärjan till Sicilien innan vi flög hem igen.

2015

Paris
Vid påsk åkte vi till Paris för att besöka Versaille. Eftersom vi ändå var där passade vi på att se Eiffelltornet, Mona Lisa, Triumfbågen, Notre-Dame, Sacre-Coeur och lite annat smått och gott också.

Norge

Vid valborg så körde jag, Karin och Kicki till Oslo för en mysig tjejhelg.

Prag
När Sverige gick till EM-final i U21 bokade jag och Kjell en kort spontantripp till Prag. Där fick vi vara med om en fantastisk match som avgjordes på straffar. Att vara på plats när Sverige vann var helt magiskt.

Danmark
Vi åkte raka vägen till Danmark efter det där Legoland nog var höjdpunkten.

2016

Frankrike - EM

Jag, Tinna och Kicki åkte till Camp Swedens samling i Frankrike för att uppleva mästerskapet lite mer på plats, tyvärr hade vi inte några matchbiljetter men det var ändå en härlig fotbollsresa.

När EM-festen var över för Sveriges del så åkte jag vidare till Karin och Patrik som hyrt hus med några vänner. Därifrån gav vi oss ut på en roadtrip några dagar senare. Vi var bland annat på festival i Lucca och såg Lutande tornet på nära håll. Kjell anslöt när vi kom till Milano och därifrån åkte vi direkt till Bolzano för ett möte med Ötzi och sedan åkte vi vidare till Venedig, Slovenien och Kroatien. Resan avslutades i vackra Dubrovnik.

2017

Klart minsta beresta året för mig på senare år, det blev bara två länder som jag redan besökt minst sju gånger tidigare vardera. Den här gången för att i stort sett bara uppleva området innanför hotellmuren. Hade någon sagt två år tidigare till mig och Kjell att vi skulle åka på all-inclusive en vecka till Spanien hade vi nog inte trott det och definitivt ännu mindre om någon nämnt att min kusin Johan skulle vara resesällskap. Men så blev det och det var en fantastisk första resa med Isabella.

Andra resan gick till Danmark där vi hälsade på Philip och Ditte tillsammans med familjen Kraman.

Skjuter upp löpturen

Egentligen borde jag verkligen inte loggat in här för det är miljarder saker jag vill skriva om och lägga upp bilder för men det tar ju lång tid och egentligen borde jag redan gett mig ut på löpturen som jag bestämt att jag ska genomföra idag. Det är ju fantastiskt sommarväder men inte så fantastiskt springväder så varje minut jag dröjer hinner temperaturen stiga lite väl nära gränsen för vad jag klarar av att vara utomhus för och ännu mindre stånkandes i ett spår. Men jag ska ut, finns inget alternativ. Isabella är med Kjell i Danmark en vecka och jag har bestämt att jag ska hinna med fem träningspass under den tiden. Jag och Tinna ska dessutom gå minst en sträcka på Roslagsleden så jag kommer nog inte palla att träna den dagen och därför kan jag inte hoppa över träningen idag. Jag sprang femman igår, sprang stämmer väl inte egentligen eftersom det inte finns något vidare tempo i mig men jag tog mig iaf runt. Vilket jag är nöjd med, mindre nöjd är jag med att jag gjorde en fruktansvärt klumpig flygtur då jag stötte i en sten eller något på marken. Det är länge sedan jag ramlade på det sättet, så brutalt och ostoppbart. Jag kommer ihåg två tillfällen under uppväxten, en gång på cykel när cykelhjulet plötsligt lossnade i en sväng och en gång i samma elljusspår när jag sprang med mamma och var kanske runt 8-10 år typ. Det är märkligt hur mycket man hinner tänka medan man är i luften eftersom det inte kan handla om många hundradelar. Den här gången var jag rätt övertygad om att det skulle gå riktigt illa. Kroppen är ju inte direkt lika hållbar som tidigare. Men jag klarade mig tack och lov rätt bra. Ena benet är ordentligt uppskrapat och lite ömma var båda knäna efteråt men annars mår jag bra. Jag övervägde att börja gå eller gråta men bestämde mig rätt fort för att det inte var nödvändigt utan började istället linka vidare och återigen vara sjukt glad och tacksam över vad min kropp klarar av.

Jag har varit ledig i snart en månad, tror jag började semestern den 20 juni. Det har varit en helt fantastisk semester hittills och kanske är det därför den har gått så overkligt snabbt. Nu har jag mindre än en månad kvar eftersom jag börjar den 13 aug. Det låter ju helt sjukt att jag kan vara lite ledsen över att det är så lite kvar när det känns som jag precis började semestern. Förstår hur det verkligen kan sticka folk i ögonen som inte ens har en månads semester. Men man vänjer sig verkligen vid det är van vid och glömmer uppskatta saker fullt ut. Jag är glad och uppskattar verkligen att jag har lång sommarledighet men för varje år känns den kortare och kortare. Första två åren jag jobbade som lärare kändes det som man var ledig en hel evighet och var så nöjd med det. Nästan så det blev lite för länge och man hann längta tillbaka till jobbet en hel del faktiskt. Nu känns den flera veckor kortare eftersom jag vant mig vid det. Det är verkligen inte helt fel att livet går upp och ner, att man då och då får vara lite sjuk, ha det lite sämre ställt ekonomiskt, vara lite olyckligt kär osv så man inte slösar massa år på att bara vara lycklig och inte ens uppskatta det. Sen kan man ju vara bättre eller sämre på att faktiskt uppskatta saker även om det är sånt man blivit bortskämd med länge eller inte. Jag är rätt bra på det och har funderat en hel del över hur man på bästa sätt för det vidare till andra. Jag hoppas verkligen Isabella tar efter mig där, livet blir ju så mycket härligare när man är bra på det.
Visste att jag skulle flumma iväg på det här sättet när jag valde att logga in, lite är det såklart för att dessa tankar snurrar i huvudet då och då men mycket är det för att skjuter upp träningen, att skjuta upp saker jag tycker är jobbiga är en annan sak jag är och alltid har varit bra på - det hoppas jag inte att jag delar med mig av till henne. Allra bästa chansen för att inte göra det är ju att förändra beteendet hos mig, bara låta bli och istället ta tag i saker direkt. Så därför ska jag nu avsluta det här inlägget med att bara stolpa upp det jag vill dela med mig av framöver men som jag absolut inte hinner nu.

Jag har ett nytt pass och skulle vilja göra ett inlägg där jag samlar förra passets resor. Det gjorde jag sist jag fick ett nytt pass och det är såna inlägg jag tycker är roligast att gå tillbaka och läsa.
Sen så har jag ju varit på två fantastiska resor till Ryssland och de måste jag dokumentera här.
Sist men inte minst vill jag göra ett inlägg för bröllopet. Jag har precis fört över mina bilder från bröllopet till datorn så det är väl det som ligger närmast till hands. Nej nu måste jag kliva upp så jag tar tag i den här dagen, utöver träning har jag även en del städning och handling på schemat för i em kommer ett gäng över för grill och VM-final.