Jul

Äntligen börjar lite julkänsla infinna sig. Sedan vi firade jul med våra vänner i slutet på november har jag knappt haft någon julkänsla alls. Lite på jobbet när vi julpysslade som mest men faktiskt knappt då. Jag tror vädret är största boven i avsaknaden och önskar verkligen att snön snart kommer för alla barns skull om inte annat. Iof är vädret kanske det optimala vintervädret för alla hemlösa och en del på flykt så man kanske bara ska vara tacksam och glad. Att jag nu ändå börjar känna av julen beror nog främst på att jag rotade fram min gamla plastgran som jag hade några år i lägenheten och pyntade den. Hade jag varit ensam i huset hade det blivit en riktig gran, gärna en som luktar så mycket som möjligt för det är bland den härligaste doft som finns, julgran. Men jag har en sambo som hatar oreda och mår psykiskt dåligt över tanken på att det kommer barr någonstans. Han är snäll och brukar göra mig till lags ändå och jag trodde nog faktiskt att jag skulle få min vilja igenom i år igen (utan att tvinga fram den). Men jag har gjort ett för dåligt jobb med att pika och önska så jag har inte lyckats övertyga honom den här gången. Det får bli något annat år helt enkelt, jag är faktiskt positivt överraskad över plastgranen, den blev mycket finare än jag vågade minnas och föreställa mig.

Idag har vi annars jagat runt i jakt på julklapp och julmat. Vi är ju inte så traditionsbundna i den här lilla familjen men jag tycker julen är den viktigaste och härligaste högtiden och den är verkligen barnens högtid så självklart vill vi umgås lite med underbara Ellie imorgon. Snart ska jag slå in hennes julklapp. Någon annan klapp blir det inte om det inte räknas att jag klickade hem lite till mig själv nyss på lets deal. Bland annat blev det en online-fotokurs vilket känns spännande och roligt.

Just nu funderar jag på om jag ska avlasta matlagningen och bakningen som ska göras på eller inför juldagen redan idag men orkar inte riktigt ta tag i det nu. På juldagen kommer mamma, syster och bror hit, tror även min kusin med tjej kommer och kanske någon ytterligare. Vi har delat upp lite arbetsuppgifter och kommer ju även laga mat på juldagen men lite ska göras innan och jag vet inte riktigt hur mycket tid jag kommer ha på mig imorgon eftersom vi ska på jullunch hos pappa och sen till Ellies farmor och farfar. Det som jag ska göra innan är griljera skinka, lägga in sill, baka vörtbröd, baka en sorts saffransbullar med vaniljkräm och göra lite annat julgodis. Tror inte något av det är super tidskrävande men samtidigt är jag en grym tidsoptimist och kommer säkert inte hinna i närheten av det jag tror på den tid jag tror.
Dessutom borde jag verkligen ta tag i all tvätt jag tvättade häromdagen, epilera hela kroppen, städa i köket och arbetsrummet samt sätta in foton i album. Men jag orkar faktiskt inte stressa över något, det som blir klart blir klart.

Men paketet ska jag iaf slå in nu, måste bara rota fram något inslagningspapper.

God Jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0