Danmark

Det var verkligen en supermysig helg i Danmark. Vi flög dit på torsdagen och åkte direkt hem till Philip och Ditte. De bor strax utanför Köpenhamn i en väldigt fin lägenhet och de var verkligen bästa värdparet någonsin. Jag har bara träffat dem en gång tidigare men de är så otroligt snälla och lättsamma så det känns som jag har känt dem hur länge som helst. Vi tog det rätt lugnt och åt god mat, umgicks, spelade kort och bara hängde hemma hos dem på kvällen.
 
      
 
 
 
På fredagen tillbringade vi dagen på Köpenhamns zoo, jag älskar ju skansen men som djurpark har Köpenhamn något helt klart bättre att erbjuda än Stockholm. Ellie var nästan lika förtjust över alla djur som Kjell var. 
Vi hann med en båttur på kanalen efter djurparken vilket blev ett bra avslut på en perfekt dag.
 
      
 
 
 
       
      
 
På lördagen besökte vi Tivoli, som den nöjesfältfantast jag är måste jag erkänna att jag såg fram emot det en hel del. Philips syster Maria (alltså kjells kusin) var med vilket var kul eftersom jag aldrig träffat henne tidigare. Den enda som möjligtvis kunde slå min entusiasm för åkattraktionerna var Ellie som knappt kan prata men såm sa åka säkert en miljon gånger under dagen och dessutom skrek och protesterade hon när hon lyftes ur åkattraktionen när turen var slut, det gjorde aldrig jag ;-) Kjell är den perfekta gå-på-zoo-morbrorn och jag kan absolut ställa upp och vara gå-på-tivoli-tanten. 
 
       
 

       
 
Vi lämnade nöjesparken i några timmar för att fira Dittes kusin som fyllt år. Hon har fillippinskt ursprung precis som Kjell och det märktes. Både personerna där och maten var i (av vad jag har sett tidigare) verklig filipinoanda. Alla var hur välkomnande och trevliga som helst trots att vi aldrig träffat dem tidigare. Och det var mängder av mat, både typisk fillipinsk och dansk mat. Hur trevligt som helst och efter det gick vi till min glädje tillbaka till Tivoli. Där fick vi även träffa en till kusin till Kjell och jennifer, en som varken de eller Philip och Maria knappt visste vem det var. Hon har bott i USA i massa år och var i Köpenhamn på besök just den här helgen, härlig tur.
 
 
 
 
 
Efter Tivolit gick vi till Marias jobb, det låg bara ett stenkast därifrån och var helt klart den lyxigaste arbetsplatsen jag varit på. Visserligen verkar de ju jobba ihjäl sig där och jag påstår inte att jag skulle önska det för mig själv men det var rätt häftigt att få en liten inblick i en värld som man annars är så himla långt ifrån. 
På söndagen åt vi brunch på en restaurang, besökte en lekpark och så var det dags för mig att säga hej då till alla och möta upp Tinna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0