Konsten att inte vara effektiv

Det är något jag verkligen är fulländad i när jag inte känner någon tidspress. Idag ska vi (läs jag för kjell har precis jobbat ett dygn och det är dessutom typ min födelsedagspresent till honom-roligare än så blir det inte) ha middag här. Lite jobbigt är det att jag inte vet hur många vi blir, men det rör sig om mellan 8 och 13 personer. Igår slutade jag tidigt och skulle städa och baka bullar hela kvällen. Jag ville hinna med en del så jag inte skulle ha massor att göra idag. Men det var på tok för många timmar kvar då så jag slappade en del först och vips var klockan över nio utan att jag egentligen hade gjort ngn nytta alls. Då bakade jag iaf. Sen var jag ju tvungen att äta några nybakta bullar och då passar det ju perfekt att kolla lite pll samtidigt och det var rätt spännande så jag fastnade där ett tag till. Vid tvårycket blrjade jag iaf städa en del och jag har bland annat skrubbat rent våra mindre rena plåtar, varje gång svär jag över att vi inte diskar dem noggrannare efter varje användning men ändå så lär jag mig inte, ändring på det tack! Det är inte riktigt städat men det är inte heller superstökigt så en halvtimme borde räcka idag för lite småputs. Jag kom i säng vid halv fem ungefär och hade då haft över tolv timmar på mig att göra nytta vilket nog hade resulterat i fyra timmars arbete typ. Illa. Och nu då, när jag borde satt fart, nä då spelar jag först lite candy crush och sedan bloggar jag om något fullständigt ointressant. Och fast jag är fullkomligt medveten om hur fel jag gör och hur lätt det skulle va att sätta lite fart så gör jag det ändå inte, för jag tror fortfarande att det är helt lugnt. Och det skulle det nog va om det inte skulle va för killarnas match som jag snart ska iväg på. Innan det ska jag ha hunnit städa den där halvtimmen, gjort tzatziki, förberett köttet, deg till blåbärspaj och något annat jag inte kommer på för tillfället. Jag ville ha middagen klockan sju eftersom jag ska iväg och inte vill ha så stressigt när jag lagar maten, plus att jag väldigt gärna skulle vilja se iaf en stund av herrarnas match. Men det passade inte de andra så bra så istället blir det runt sex, vilket innebär att jag inte kan stanna och titta på herrarna och ändå får det rätt stressigt eftersom allt ska lagas i ugnen och inte får plats samtidigt. Bra planering Katarina :-)

Det som är skönt är iaf att när jag väl känner av tidspressen så blir jag oftast väldigt effektiv och duktig iaf :-) så har det alltid varit. Det är därför jag alltid skrev alla arbeten den sista natten på lhs medan mina kursare hade skrivit och finlirat i veckor.

Sådär ja, nu väntar jag bara på att tidspressen ska infinna sig :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0