Mycket nu

Det är lite av en underdrift i mina ögon men samtidigt är det mesta självvalt och en hel del som jag faktiskt mår bra av och tycker om. En del annat självvalt mår jag kanske bra av ibland men är väldigt trött på till och från. Tycker att jag klagat och gnällt lite mycket på sistone, det ska jag sluta med. Vändningen har nog varit på väg ett tag och energin och motivationen samlats på sig på sista tiden men idag kände jag mig riktigt energisk och fylld med kärlek och glädje så som jag är bortskämd med att vara då och då.
Den här veckan började på allra bästa sätt. Jag hade namnsdag :-) något som jag inte bryr mig alls om eller har minsta lilla koll på men jag fick så mycket värme från andra runtomkring och från precis rätt håll. Från alla barnen genom åren, eller alltså inte alla för nu har jag väl genom jobbet lärt känna ganska många hundra barn. Men dels så grattade hela min första klass mig och utöver det både "gamla" barn som nya. Det kom i rätt läge också, även om jag inte direkt har tvivlat eller funderat över om det är värt det - mitt jobb alltså -, för det vet jag innerst inne tusen gånger om att det verkligen är, men jag har ändå fått slå bort tanken och att den ens funnits där tycker jag inte om. Utöver barnens värme fick jag i veckan även ett oväntat sms från min första chef inom barnomsorgen. Det gladde mig faktiskt en hel del.
Detta och annat (bland annat att se hur andra bryr sig om omvärlden och gör det de kan för att hjälpa andra) har nog bidragit till känslan idag. Otrolig styrka och hoppfullhet, massa energi och glädje. Mycket känns tufft och jobbigt men jag är helt säker på att jag kommer lära mig massor av det och jag älskar ju att utmanas, hur kul skulle det vara om allt bara flöt på och var lätthanterligt?

Det finns miljarder saker i mitt liv som är helt fantastiskt och det är jag så sjukt glad och tacksam över. Dumt och mänskligt nog är det lätt att ändå hitta de enstaka sakerna som skulle kunna vara bättre och fokusera på dem så allt det andra känns aningen mer grått. Men som jag brukar säga till mina elever så kan man faktiskt styra lite av det man känner och mycket av det man tänker, det handlar bara om att bestämma sig och att träna på att styra hjärnan och hjärtat. Jag imponeras av människor som hela tiden ser möjligheter och det goda i personer och situationer och jag är stolt över att jag själv ofta är så, ofta kommer det av bara farten. Men ibland hamnar man i en svacka av olika anledningar och det är så enkelt att man då fortsätter den enkla vägen utför. Men det krävs bara lite mer ansträngning så går det att vända den nedåtgående spiralen till en uppåtgående istället. Gnäll föder gnäll och det gör ju inget bättre. Visst kan det vara bra att få pysa lite då och då, det kan man behöva men gnälla för gnällandets skull dödar bara energi.

Nä nu ska jag hänga lite mer tvätt och sätta upp julgardinerna. Advent närmar sig och jag älskar´t! Kan vara läga att ställa undan grillen och cykeln kanske men en sak i taget, det gäller att prioritera ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0