Eken cup

I fredags var det skolavslutning och sommarfest med jobbet. Två kollegor hade ordnat en sjukt seriös oscars-gala vilket var väldigt skoj. Jag tog bilen och bubbelvatten eftersom jag skulle spela match dagen därpå. Det gjorde ju att jag också avvek från festligheterna lite tidigare än vad jag skulle gjort annars, tror jag iaf. Innan middagen var det tipspromenad och sedan fick man i uppdrag att hitta sin plats vid bordet samt sin bordsgranne. Till ledtråd fick alla varsin skådespelare på bild och lite ledtrådar om vilken film denne var med i och vilken skådespelare man skulle leta rätt på. Det var ganska klurigt och svårt men också roligt och det bröt isen om det ens fanns någon sådan fr¨n början. Det är verkligen ett härligt gäng som arbetar på Hammarbacken och en av de saker som var allra härligast med festen var att höra hur glada alla var över att jobba just på vår skola och hur stolta alla var över hur bra den är.
Under tiden vi åt förrätten fick vi i uppdrag att två och två snickra ihop ett tacktal, vad vore en oscarsgala utan tacktal liksom. Dessa skulle vi självklart även presentera för varandra, vilket jag tyckte var lite jobbigt. Återigen måste jag vara glad och tacksam över att jag inte längre är alls lika blyg som tidigare. För fem år sedan hade det där varit väldigt jobbigt för mig. Nu var det pyttelite jobbigt och lite kul just eftersom jag kände att det inte var så jobbigt. Under middagen fick vi också i uppdrag att var och en rösta på personer som vi tyckte var typ gladast, årets lurvigaste, årets räddning osv. När huvudrätten var uppäten var det dags att hitta sin nya bordskavaljer och sittplats och den gången var det siffror som fick guida oss. Väl på plats fick vi det sista uppdraget, det jobbigaste som jag förhoppningsvis om fem år till kommer göra med en axelryckning. Fyra och fyra skulle vi komma på samt spela upp en scen framför våra vänner. Det kunde vara en påhittad scen från verkliga livet eller en tagen scen, fantasin satte gränserna och min fantasi suger ju som bekant. Jag hamnade med tre andra som var ungefär lika motvilliga som jag till att agera på scenen men vi satt och spåna och lät ideérna flöda. Vi blev dock inte nöjda med något och hoppades nästan att få slippa men sist ut av alla var värdinnorna rätt tydliga med att de inte tänkte blunda för oss så då var det lika bra och gå upp och ta fram reservplanen. Som tur var hade vi två kreativa och frispråkiga herrar som gjorde det rätt bra tycker jag. Själv fick jag dansa en aning med en kollega och ivrigt stå och lyssna på domarnas utlåtande, vi gjorde alltså en liten parodi av lets dance. Utöver detta delades det även ut en hel del oscarsstatyetter till de som vunnit omröstningen vi gjort tidigare under kvällen.
Det var en riktigt trevlig kväll och jag är sjukt imponerad över hur festkommitéen hade lagt upp kvällen. När jag kom hem hann jag träffa långaväga övernattningsgäster en stund innan jag nästan somnade ståendes. En av Kjells pluggkompisar var här med sin flickvän för att gå på bröllop i täby. Det var skoj att ha dem här men tyvärr var det inte den bästa helgen kanske för min och kjells del. De var här fredag till söndag och jag hann träffa dem någon timme vaken tid och Kjell typ fem minuter innan han gick iväg till jobbet på söndagsmorgonen, samtidigt som jag åkte iväg till eken. De får komma tillbaka en annan helg så vi hinner umgås också helt enkelt.
Alex (pluggkompisen) som varit både på safari i tanzania och zanzibar berättade en del om sin resa vilket gjorde mig riktigt sugen på att äntligen få komma iväg på vår resa.
 
Lördagen var det upp i ottan som gällde, klockan nio hade vi första matchen och till min förvåning vann vi. Jag tycker att vi spelade helt okej men att vi vann berodde ju främst på att de var mycket sämre än jag trott på förhand, det brukar ju kunna vara så. Visserligen hade jag sagt till mamma dagen innan att det inte kändes så bra inför eken för jag hade en känsla av att vi skulle vinna, den känslan tycker jag inte riktigt om eftersom den är så ovanlig.Sedan var det ett rätt långt uppehåll innan nästa match. Vi kollade runt lite på herrarna och njöt av solen och så var det plötsligt dags för andra matchen. Lagom till den kom flera åskådare vilket var kul. Kul var det också att de fick se en vinst. Lite svårare motstånd men ändå inte ett bra lag direkt och vi spelade helt okej igen tycker jag nog. Tredje matchen var mot rosers och den spelade vi inte lika bra. Vi hade flera tillfällen under matchen, bland annat hela första i stort sett som det inte kändes riktigt hundra. Det var 90% i alla lägen och det funkar ju inte helt enkelt. Vi gjorde en rejäl uppryckning en bit in i andra men de vann tillslut med två-tre bollar har jag för mig. Sista matchen för dagen var inte speciellt rolig då heldagen i solen och tre matcher i kroppen verkligen började ta ut sin rätt. Dessutom mötte vi ett lag som var på en helt annan nivå än vi och det var svårt att få något vettigt gjort över huvud taget. Men lite positivt överraskad blev jag när jag hörde att vi bara förlorade med 19-9, kunde vart mycket värre. De spelade tydligen i div. ett och med tanke på att vi knappt höll oss kvar i tvåan och inte heller kunde mönstra en ordentlig a-lagsuppställning tycker jag vi kan va relativt nöjda ändå. Jag var riktigt förbannad till och från under rosersmatchen men efteråt var jag inte så arg och ledsen ändå och det berodde på min egen insats. Jag kämpade verkligen som ett djur och gav allt jag hade och lite till, dessutom tycker jag att en del grejer jag gjorde var rätt bra och då kunde jag fokusera på det bra istället för allt det dåliga trots att vi förlorade.
Det bästa med eken det här året är helt klart hur pigg och stark jag ändå kände mig. Kanske är det sjukt mycket lättare att spela på konstgräs, det var första gången för mig tror jag. Men jag väljer att tro att träningen de senaste veckorna har haft en positiv inverkan på mitt flås och min explosivitet. Dels så spelade jag väldigt mycket under matcherna vilket jag inte tror att jag har orkat riktigt tidigare år men framförallt var det flera tillfällen då jag självmant drog upp tempot lite och kom i bättre fart än jag brukar orka. Så det är jag sjukt nöjd med. Vi hade ju en match på söndagen också. Lottningen var ju sannslös eftersom vi som kom trea i vår grupp fick möta tvåan i en annan medan femman i vår grupp fick möta en annan fyra. Det innebar att vi fick möta skuru, vilket i stort sett är mitt mardrömslag att möta. Att det dessutom var på söndagen när man var rätt mör i kroppen och man visste att de inte alls hade samma problem eftersom de är tio år yngre, hade spelat en match mindre dagen innan och framförallt är betydligt mycket bättre grundtränade. Men som rätt ofta hade jag högre tankar om motståndarna än de förtjänade för det var inte direkt ett bra skuru vi mötte. De var inte dåliga, absolut inte men de var inte direkt särskilt bra heller. Vi kämpade som bara den och jag tycker nog vi gjorde turneringens bästa match men vi hade en del flyt med avsluten också, eller så var deras mv helt enkelt sämst. Slutresultatet blev 19-16 och en ännu mer sliten kropp. Tyresöflickorna som vi vunnit lätt över dagen innan förlorade sin match mot fyran i en annan grupp med en boll så hade vi fått en rättvis lottning hade vi gått vidare men så här i efterhand är jag rätt glad över att vi inte fick det faktiskt. Jag hade inte riktigt varit tillräckligt pigg i kroppen för att kunna spela en till, dessutom kunde jag fokusera helt och hållet på killarnas matcher istället. Tyvärr blev det tre förluster för dem. Första matchen var okej, andra riktigt bra och tredje kändes rätt avslagen från vår sida. Andra matchen var mot Bolton som vi har mött ett antal gånger sen vi tog över killarna. Förra året på eken förlorade vi med en boll så resultatmässigt har vi varit närmare men jag tror att det här är den gången som jag spelmässigt tycker vi haft bäst chans, tycker nästan att vi var det bättre laget för vi hade inte direkt flyt med stolparna. Det är så irriterande och frustrerande att vi aldrig kan ställa upp med ett riktigt slagkraftigt lag. Igår hade vi två avbytare men av dem är en egentligen inte i speldugligt skick han är bara envis och kör på ändå, han har knappt kunnat träna det senaste halvåret pga skador. Även våran målvakt har haft väldigt ont i rygg och annat på sista tiden även om jag inte tycker att det märktes av på matchen direkt men ändå. Hade vi haft en avbytare till så känns det som om alla hade kunnat ge lite mer när de väl är på plan. Killarna har ju spelat tre matcher idag också men dem missade jag ju tyvärr pga jobbet. Idag var det ännu värre då en av killarna började sommarjobba och därför inte kan va med mer och den andra spelaren som varit skadad i stort sett hela året fick ge upp. Imorgon tror jag det kan vara ännu värre eftersom Nils som nyligen kommit tillbaka från sin knäskada nog inte ska spela eftersom det inte är på konstgräs då. Sista matchen idag var mot Ösmo och den vann våra killar med 19-4, sjukt skönt för dem eftersom de har så tufft motstånd hela tiden annars. Jag är imponerad och glad över att ösmo fortfarande har ett lag med tanke på att de inte kan ha vunnit någon match på flera år.
Vi hann prata lite med ledarna för P98 i söndags och klarade ut lite funderingar inför nästa säsong. Vi hade redan konstaterat att vi självklart ska slå ihop lagen och har bara anmält ett lag till seriespel men nu pratade vi lite om våra roller och så vilket känns bra. Hoppas alla fortsätter så vi får en stor trupp så träningarna kan bli bättre och roligare igen.
 
Nu är det bara fem dagar kvar tills planet tar oss till afrika. Jag har inte fattat det riktigt än men sjukt kul ska det bli. Jag ville hitta ett par tunna långbyxor att ha med mig men jag var förbi täby i fredags efter skolavslutningen och hittade inte något som jag hade tänkt mig. Jag tror det kan behövas ett par långbyxor men vill inte ha med mig ett par jeans, kanske får det bli det ändå eller så packar jag med mina asfula gröna linnebyxor som jag visserligen tycker rätt bra om.
 
Jag jobbar tisdag och onsdag men sen är det sommarlov för mig med som gäller. Jag tar kompledigt på torsdag eftersom jag jobbat en hel del utöver mina timmar tidigare under året, vilket passar perfekt så jag får en ledig icke-röd dag innan det är dags att åka. Vi får se vad som händer på torsdag kväll men jag hoppas att det blir trevligt umgänge med härliga människor :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0