Island Kanada över en helg :-)

Torsdag
Sent på torsdagen gick planet. Kjells syster Therese var snäll och skjutsade oss till arlanda. Jag lyckades checka in utan att avslöja något för Kjell och sen hade vi rätt gott om tid att njuta av innan planet gick. Då och då blev jag trakasserad av frågor kring vårt resmål men han släppte det emellanåt. När vi skulle boarda planet gick det inte riktigt att dölja destinationen och Kjell verkade riktigt glad över att det var just Island vi skulle till. Vid det laget hoppades jag bara att han inte skulle bli besviken trettio timmar senare när vi skulle flyga vidare. Vi flög med icelandair vilket gick väldigt smidigt.
Från flygplatsen åkte vi buss och kunde bli avsläppta precis vid hotellet och var väl framme strax före eller efter midnatt. Hotellet var helt okej och vi fick en ganska god natts sömn där. Innan vi somnade avslöjade jag att vi inte skulle bo kvar på samma hotell fler nätter, jag hade en tur bokad på morgonen och vi var ju tvugna att checka ut innan den så jag tyckte det var lättast att han var medveten om det.
 
Fredag
På morgonen var det bara att packa ihop väskan och vid halv elva kom en buss och plockade upp oss. Innan bussen kom gick vi ut på gatan och fick se reykjavik i dagsljus för första gången. Jag ville ta någon bild men kjell klagade lite över att miljön inte var den perfekta och att jag skulle ha gott om tid över att ta bättre bilder framöver. Han anade minsann inte att vi inte skulle återse staden mer den helgen. 
 
 
Bussen tog oss till Blue Lagoon vilket var en fantastisk upplevelse. Det var ungefär fyra grader utomhus och att få bada i det vita, varma vattnet och känna kylan mot kinderna var härligt och avkopplande. Vi badade nog lite mer än en timme och det var ganska lagom. Det enda jag kan klaga på egentligen är väl de ämnen i vattnet som gjorde att det luktade äggmök, man blev såklart van efter ett litet tag som man brukar bli när det luktar illa och man inte får annan lukt/luft i näsan men då och då kom lukten med förnyad kraft. Men värre tycker jag det var med mitt hår. Jag hade inte med mig någon hårborste utan bara en liten kam och mitt hår blev minst sagt annorlunda av spabadet. Jag fick faktiskt inte någon riktig ordning på det förrän vi kom tillbaka till sverige och mitt eget schampoo och balsam, samt borste. Jag är förvånad över att det inte ser märkligare ut på bilderna, för det kändes inte alls som mitt hår. Men illaluktande ämnen eller inte så var det helt klart värt det för upplevelsen.
 
      

 
 
Vid två åkte vi vidare med bussen och hoppade av vid flygplatsen. Kjell blev lite konfunderad och trodde att jag skojade när jag sa att vi skulle in, han var helt säker på att vi skulle ta någon anslutande buss och se mer av island. Så glad han var över att vara där var jag faktiskt mest orolig över att han inte skulle vilja resa vidare. Hade bara den där j-la NHL-matchen inte blivit inställd hade jag inte ens tvivlat men nu gjorde jag det. Jag provade att checka in på egen hand men apparaten sa ifrån och ville att jag skulle fram till disken så då avslöjade jag destinationen för honom och han blev minst sagt förvånad och till min lättnad väldigt glad. Han kollade på en gång upp hur Torontos B-lag spelade och turligt nog hade de seripremiär just den helgen och spelade till råga på allt hemma både på lördagen och söndagen. Vi lyckades inte boka några biljetter från flygplatsen trots hjälp av snälla tinna så lite orolig blev han allt att han skulle missa matcherna men när vi kom till hotellet fick vi riktigt bra hjälp av den arrangemang-ansvarige på hotellet. 
Vi tog taxi från flygplatsen till hotellet, nog den absolut skönaste taxin jag åkt och chaffören var riktigt trevlig. Inte var det speciellt dyrt heller så vi var helnöjda. Det var en häftig känsla att åka in i Toronto, kommer inte ihåg men jag tror att klockan var runt åtta-nio på kvällen och det var mörkt ute vilket gjorde att hela staden glittrade och lös med sina höghus som badade i ljus från alla fönster. Jag var helt fängslad och imponerad över att staden var så ren och fin, kändes som en svensk stad fast sjukt mycket större.
Vi åkte till hotellet och fixade en del med planerna inför helgen och gick sedan ut på stan för att hitta någon mat.
Vi åt på the Keg och jag fick blandade känslor inför deras service. De var verkligen välkomnande och supertrevliga. Jag kan tycka att sånt är väldigt jobbigt för på så sätt är jag raktigenomsvenskochtråkig men det var faktiskt nästanhelt okej för de var så duktiga på att balansera på linan mellan övertrevlig och genuin. Man fattade att det inte var genuint men samtidigt kändes det konstigt nog inte alls falskt utan nästan bara härligt. Köttet var det godaste kött jag någonsin ätit och det var ju skönt att kunna säga när köksansvariga kom ut och frågade om allt var till belåtenhet och önskade en trevlig kväll.
Vi tog en kort promenad hemåt och gick och la oss eftersom klockan var rätt mycket, dagen hade varit otroligt lång (tror det var plus fyra timmar från island) och vi skulle upp tidigt. Innan vi somnade hängde vi ut en frukostbeställning på dörren.
 
Lördag
Vi följde upp en fantastisk fredag med en ännu härligare lördag. Först lite hotellfrukost och sen hoppade vi in i en minibuss som tog oss till området vid Niagarafallen. Första stoppet var vid något som kallades spanska hjulet. Vi åkte dock inte ut över dalen med hjulet utan nöjde oss med att stå på kanten och se ut över dalen.


  
Höstlanskapet var makalöst vackert, är nog första gången jag föredragit höst framför alla andra årstider.  Jag som varit vid Iguazufallen blev inte direkt imponerad över själva fallen utan snarare besviken först när vi åkte upp i utsiktstornet men det blev bättre och bättre under dagen tycker jag.
      
 
 
 
 
 
 
 
         
Vi stannade vid flera platser för att kunna fota och sedan åkte vi ut på Maid of the Mist. Det är så galet mycket vatten och när man är mitt i det är det svårt att inte förbluffas över kraften i naturen. Man undrar ju vart allt vatten kommer ifrån. Innan vi åkte vidare blev det en snabb lunch. Vi gick runt hörnet på en byggnad vid fallen och fann oss plötsligt på ngåon surrealistisk gata och man fick känslan av att gå på ett nöjesfält ungefär. Efter fallen stannade vi vid en blomklocka, de gjorde ett nytt mönster med blommor varje år sedan typ 1950.

  
Sedan stannade vi vid en underbar liten stad, det var nästan det bästa på hela dagen. Det var en så mysig liten by med fantastiska affärer och gallerier och turistmålet till trots kändes det inte alls exploaterat utan bara unikt och på något sätt härligt bevarat.
Vi avslutade turen med vinprovning på en vingård. Som den fanatiska vindrickaren jag är hade jag egentligen kunnat skippa det men det var faktiskt lite mer intressant än jag på förhand trott och kul att ha gjort det bara, vi var inte där speciellt länge så det var helt klart värt det.
 
Söndag
Vi var ju i Toronto av en anledning, hockey, sen att vi fick massa bonusupplevelser på köpet på resan var ju bara förträffligt men söndagen vigde vi åt hockey iaf. Vi gick på hall of fame, vilket jag tyckte var okej. Kan tänka mig att det var ungefär vad kjell kände när vi gick på santiago bernabeu touren tillsammans och jag typ grät av lycka. Hoppas han uppskattade hall of fame ungefär lika mycket som jag uppskattade bernabeu-stadion.
 
 
      
 
Sen åkte vi och tittade på Marleys match. Det var häftigt och Kjell verkade verkligen uppskatta det. Synd bara att det inte gick så bra, Marleys hade vunnit på lördagen och spelade tydligen mycket sämre på söndagen. De hade dock flera lägen men satte bara inte dit pucken, samtidigt som motståndarna gjorde mål på det mesta kändes det som. Det blev 0-4 trots att marleys var det bättre laget.
 
Efter matchen åkte vi direkt till flygplatsen för att åka hem igen via island, denna gång dock med ett lite kortare stopp en på ditresan. Flyget hem gick också väldigt smidigt men jag kunde inte sova alls nästan tyvärr och Kjell fick ett riktigt raseriutbrott på en kille som inte ville hjälpa oss. Snälla Lovi kom och hämtade oss och trots att vi bara varit borta 3-4 dagar kändes det som över en vecka. Det var en fantastisk resa, hade vi fått se Toronto spela hade det varit helt perfekt och underbart men nu har vi ju helt enkelt en anledning att åka tillbaka någon annan gång :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0