Fotbolls-EM

Så var det över, det där som man längtade så länge efter. Såhär i efterhand är jag väldigt glad men innan finalen igår var jag faktiskt lite besviken. Jag hade egentligen inga höga förhoppningar om att Sverige skulle gå långt och göra det bra men lite besviken blir man ju ändå, de gjorde visserligen en riktigt bra match mot Frankrike när allt redan var över för deras skull och matchen mot England tycker jag var stundvis lika bra och där hade vi ju en del otur, men matchen mot Ukraina var ju inte alls bra och det är ju tråkigt att vi åkte ut pga den. Jag trodde vi skulle åka ut för att Frankrike och England äntligen skulle få till det och spela bra fotboll men det var ju faktiskt inte riktigt därför vi åkte ut. Så att Sverige inte gick vidare var väl inget jag blev varken förvånad eller väldigt besviken över men det var ju såklart tråkigt.
Jag kan inte säga att jag har följt så många matcher slaviskt, det var typ bara sveriges och spaniens. Så jag kanske inte borde uttala mig som om jag vet ngt men det tänker jag göra ändå ;-)
För det första måste jag erkänna att jag nog är fruktansvärt bortskämd med att titta på reals matcher. De har varit så fantastiskt duktiga och har spelat en fartfylld och händelserik fotboll. De har skapat många chanser och gjort många mål och kanske är det därför jag har sett på matcher nu och bytt kanal för att jag tycker att det är så tråkigt. Det är ju klart att man inte kan ha lika höga krav på landslagsfotbollen i allmänhet som på reals matcher. De tränar ju och lever ihop nästan hela året och har nog åtta av em:s tjugo bästa spelare samlat i sitt lag, och de har mister det måste nog räknas det med :-)
Men jag tycker faktiskt att många lag var lite av en besvikelse den här turneringen. Framförallt Holland men tätt därefter kommer Frankrike, även Spanien var jag besviken på och det är ju konstigt med tanke på att de vann hela skiten. Fast kanske inte heller eftersom jag har sjukt höga förväntningar på dem, jag tycker inte bara de ska vinna, jag vill se kämparglöd och vilja, fart och finess, målchanser och mål. Första matchen mot Italien tycker jag var helt ok, andra matchen har jag för mig var seg och tredje likaså. Sen spelade de ju mot Frankrike och de spelade ju kontrollerat och bra men det kändes verkligen som om de gick på halvfart och visst kan jag förstå att man gör det om det fungerar och de vet att de har jobbiga matcher framför sig, kanske är det just därför de sitter med pokalen nu men samtidigt blir jag lite besviken över att se att de inte tar möjliga löpningar i djupet och att de inte slår de lite mer riskabla passarna som skulle kunna öppna upp så mycket. Sen så var jag besviken över att inte Torres fick chansen mer, jag tyckte att han var riktigt bra när han fick komma in mot italien i första matchen och jag tycker han gjorde det helt okej övrig tid han fick spela och ändå blev han helt dissad. Jag hoppas att han fick en bra förklaring. Och visst när det gäller att Bosque ville ha sex mittfältare på plan och tyckte att de var bättre, fine men det värsta tycker jag var när han lät negredo starta och torres inte ens fick komma in.
Deras semifinal mot Portugal var inte heller någon höjdarmatch, man kan ju inte påstå att spanien är dåliga, tycker inte jag iaf för de släppte inte till något alls egentligen men de skapade ju inte något heller. Sett till ordinarie matchtid tycker jag Portugal var det bättre laget och det kändes som om de kämpade lite mer, sen vaknade spanien till under förlängningen och började spela bra helt plötsligt. Så ser man över hela matchen tycker jag att Spanien var det bättre laget, sen hatar jag när det avgörs på straffar. Konstigt nog var jag inte så nervös över hur det skulle gå, över vilka som skulle vinna och vilka som skulle förlora. Men jag blev fruktansvärt nojjig över att Ramos och ronaldo kanske skulle missa, framförallt den förstnämnda. Jag ville inte att han skulle lägga en straff men nu i efterhand är jag såklart väldigt glad över att han gjorde det. Spanien vann och det kunde likaväl varit Portugal som gjorde ribba in och spanien stolpe ut så hade det varit portugal som gått till final istället (såvida ronaldo gjort mål förstås). Italien som faktiskt är ett av de lag som varit bättre än jag trodde de skulle vara slog ut Tyskland i andra semin, oväntat men absolut rättvist sett till den matchen. Jag är inte superförtjust i Italien och finalens utgång blev klart viktigare för mig än vad semin varit. Jag hoppades verkligen på Spanien men var lite osäker och trodde att det skulle bli en väldigt jämn och ruff match. Tänk så fel man kan ha. Spanien började helt plötsligt spela lite mer offensiv och rak fotboll. De skapade lite mer chanser än tidigare under turneringen (kändes det som iaf, jag har inte gjort ngn statistik). Xavi spelade bättre än han gjort tidigare och jag tycker Fabregas valde lite bättre löpningar/rörelser som öppnade upp lite. Kanske var det en skillnad i motståndet, kanske spelade inte Italien lika tokdefensivt som i stort sett alla lag gör mot Spanien, vad vet en amatör som jag men jag tyckte iaf om det jag såg. Och efter bara ungefär 13 minuter fick Spanien utdelning och silva nickade vackert in 1-0. Efter det tycker jag Italien tog över lite mer och mer, innan hade de inte varit farliga alls. Men de tryckte lite mer och hade mer boll medan Spanien backade lite mer och fick en del chanser att ställa om. Det andra målet kom inte lika rättvist som det första, men det var en vacker pass av Xavi? och kanske Spaniens andra djupledslöpningen i matchen (första räknar jag Fabregas rörelse vid 1-0). Härligt av Alba som jag tycker gjort en riktigt bra turnering (synd att han ska till Barca). Stackars Italien som i första haft ett byte pga skada och gjorde två tidiga taktiska byten i andra fick snart ytterligare en skada och fick spela en kort en stor del av andra halvlek. De hade inte mycket att sätta emot alls, det tycker jag inte riktigt att de hade när de var lika många på plan heller, de skapade inte några riktigt farliga lägen och deras chanser såg Casillas till att förstöra på en gång. När de dessutom blev en kort och lite modfällda kunde Spanien spela ut dem i slutet. Torres fick till min förvåning komma in, jag trodde han satt i frysboxen. Och han gjorde mål, är 99 på att det var hans första touch i matchen, sedan spelar han även fram till 4-0 som gjordes av inhopparen Mata. Så glad för hans skull, för avslutningen på turneringen måste ju ha gett lite plåster på såren.
Det är ju helt sjukt hur bra Spanien har varit så länge nu, utan svacka. Jag som inte har så värst höga tankar om deras förbundskapten kanske måste omvärdera honom om han fortsätter på det här sättet men jag väljer att tro att det mer har med spelarna och lagkaptenen att göra :-) Tänkt vilken karriär Casillas har haft, det är verkligen helt sjukt! Han är 31 år tror jag och har vunnit två em-guld och ett vm-guld. Han har vunnit CL, spanska cupen och flera ligaguld också. Galet, och han har gjort det med värdighet och ödmjukhet! Jag tycker ju Raul borde få ha varit med istället för typ negredo, inget ont om honom och jag hade absolut inte behövt se honom spela men jag hade så unnat honom en lanslagsmedalj! Negredo har ju förhoppningsvis flera år på sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0