Börjar bli lite semesterseg

Jag har haft semester i tre veckor nu, och igår räknade jag efter och insåg att det var precis fem veckor kvar. Helt galet! Jag njuter faktiskt för fullt och har ändå gjort en hel del nytta kan jag tycka även om det har avtagit en del på sista tiden. Något som jag inte riktigt tycker om är att jag sover säkert minst 3 timmar mer i snitt per dygn och ändå så känner jag mig oftast seg någon gång på dagen och idag när jag ätit lunch och tittade på en film somnade jag, fast jag typ bara hade varit vaken i fem timmar och dessutom efter typ 9 timmars nattsömn, illa!
I fredags hade jag och tinna vårt tredje träningspass för veckan och äntligen kändes det bra för min del. Sen vi började träna har det verkligen bara gått utför, visserligen har vi väl sprungit på lite bättre tid för det mesta men jag har verkligen sprungit och mått dåligt över att det är så jobbigt. Sist kändes det faktiskt riktigt bra. Vi sprang 2,6:an och körde några vändor i mördarbacken och större delen av löpningen kände jag mig faktiskt ganska pigg. Det är ju helt klart då man ska öka takten för att träningen ska ge maximalt det förstår till och med jag, men så pigg kände jag mig inte och jag behövde nog det där mentalt för förra veckan hade jag en liten mental svacka när det gäller träningen. Idag körde jag en supersnabbis på cross-trainern eftersom jag inte tränat sen i fredags och imorgon tror jag att det blir en tur i spåret igen, hoppas jag är lika pigg då som jag var i fredags :-)

Utöver grillmiddag i fredags så har helgen bjudit på två biobesök, spiderman och the hunger games. Jag visste ju i stort sett vad som skulle hända i båda filmerna eftersom jag sett andra spiderman filmer och eftersom jag i helgen läste hunger games. Båda filmerna var helt okej men det är klart att båda hade varit lite mer spännande att se om jag inte hade vetat allt på förhand. Vad gäller spiderman så hade jag verkligen inga höga förväntningar och tyckte det var rätt konstigt med en ny film så snart efter den med Tobey i spindelmannenrollen. Måste ju säga att jag nog tyckte bättre om den här skådespelaren men samtidigt är nog tobey mer lik hur parker egentligen ska vara (töntig och så) men det plockades ju i stort sett helt bort i den här filmen. Aja, specialeffekterna var grymma, ofta jag tänker på något sånt men det var de faktiskt och jag är väldigt förtjust i tjejen i filmen (skådespelaren emma stone), hon kanske inte direkt är grym men jag tycker om henne i de roller hon gjort som jag sett.
Vad gäller the hunger games så tyckte jag väldigt bra om boken. Den var precis som alla tidigare sagt väldigt fängslande och jag tyckte om historien. Jag började läsa den på lördagen och hade ju visserligen lite tidspress eftersom vi funderade på att se den på bio på söndagen så mitt på dagen hade jag läst klart den men undra om jag inte hade gjort det ändå eftersom jag ju hade tiden och jag fastnade. Jag fastnar lätt i böcker och jag blir väldigt emotionell när jag läser och känner ganska starka band till karaktärerna, det är nog därför jag tycker så mycket om att läsa. Men jag bildar inte supermycket bilder i mitt eget huvud. Och de bilder jag skapar kan jag inte återge för någon annan (nog inte mig själv heller även om jag ändå är medveten om på ett ungefär vad jag ser framför mig) iaf inte med några detaljer. Det jag ser är små bitar eller sekvenser och personerna får jag en svag men detaljlös bild av i bästa fall. När vi nu såg filmen bara timmar efter att jag läst ut boken så insåg jag iaf att jag hade skapat fler bilder i huvudet än jag trott. Å de stämde inte alls överens med bilderna jag matades med från filmen. Karaktärerna såg konstiga ut och skiljde sig även i beteende vilket medförde en konflik i hur jag upplevde dem. Jag tycker exempelvis bra mycket bättre om Katniss Everdeen som hon framställdes i boken än vad jag tycker om den person jag såg i filmen, visserligen är det nog alltid svårt att fånga en karaktär helt och hållet i en film i jämförelse med i en bok, men det finns många exempel där jag tycker de lyckats bättre (sagan om ringen, harry potter och till viss del även Twilight) I den här filmen var väl Gale den som jag tycker de lyckades bäst med och kanske pratshowvärden eller vad man ska kalla honom, ceasar flickerman kanske han hette. Nu låter jag nog väldigt kritisk och som om jag inte alls är nöjd med filmen men så illa är det inte. Jag tycker filmen var bra, skulle säkert tyckt väldigt bra om den om jag inte läst boken först.

Nu är det äntligen lite soligt ute så jag ska nog ge mig ut på altanen :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0