Reseplaner

Idag har jag äntligen tagit tag i saken och sökt runt lite på nätet och i reseguiden för att få lite klarhet i vad jag vill uppleva under resan. Jag kan ju säga att jag velar rätt bra mellan rätt många saker och för första gången känner jag att tiden inte kommer vara optimal. Det skulle vara bra med en vecka till.
Eftersom det är Kjells kompis som har bokat biljetterna så har jag absolut ingen koll på något känns det som. Jag vet att vi flyger den 23:e och att vi flyger till bangkok men jag vet inte alls när vi flyger och när vi landar. Måste ta reda på det... Just nu är jag lite sugen på att åka till antingen chiang mai eller Sukhothai direkt från Bangkok och starta resan så men samtidigt vill jag ju hemskt gärna till Angkor wat i Kambodja och att göra båda de resorna känns inte helt hundra, såvida det inte går flyg från Chiang Mai till Siem Reap (kambodja), det måste jag kolla upp. Att resa med flyg till kambodja verkar ju vara rätt dyrt eftersom thai airways har monopol men buss/tåg/taxi resan verkar rätt osäker med värdelösa vägar och många lurendrejare på vägen. Dessutom tar det ju flera timmar och jag vet inte om jag verkligen vill spendera så många timmar på resande fot, vet ju inte ens hur många timmar vi är i Thailand eftersom jag varken har koll på när vi kommer dit eller när vi reser hem. Jag vet ju att vi kommer hem den 6:e men jag vet inte alls när vi åker från Thailand för det... Jag vet iaf att jag inte räknar med att få särskilt mycket färg därnere. Koh Samet som var ursprungsplanen har jag också läst lite om och just nu har jag ju ingen aning om hur det blir men det låter ju absolut som ett väldigt mysigt ställe men det låter ju även som om det räcker med en vecka där, visst man tröttnar väl kanske inte på att ligga på stranden i paradiset och bara slappa, det låter ju inte helt fel det direkt men jag känner att jag vill uppleva flera olika intryck under den här resan. Och så känner jag efter att ha läst på lite om Thailand att jag kanske kommer vilja åka tillbaka någon gång i framtiden och då besöka de sydvästliga öarna/platserna, och ska jag göra det vill jag ju på sätt och vis vara klar med de norra och då känns det lite som om jag borde ta mig till alla tre ställen som jag nämnde ovan samt spendera åtmindstonde en dag i Bangkok.
Jag är lite sugen på att ta ett nattåg till Chiang Mai och sedan resa tillbaka till Bangkok men ta vägen via Sukhothai, mm det låter som en rätt bra plan tror jag. Men efter de dagarna lär man ju nästan vara sugen på att besöka en strand och kanske inte bör åka direkt till Angkor wat, då kanske man ska till en härlig ö och sedan tillbaka till Bangkok några dagar innan avresa och då ta vägarna förbi Kambodja. Åhh hur ska jag man kunna bestämma sig?

Och jag börjar faktiskt inse att det inte är överdrivet lång tid kvar. Jag måste verkligen börja fixa med allt som måste ordnas innan jag åker. Det första jag ska börja med är kanske att förbereda allt till skolan. Jag hade ju tänkt att jag skulle vara klar med min PIM-uppgift som jag får en dags komp för, men det är ett rätt stort projekt då jag ska göra en typ film i datorn, och visst en film skulle jag ju kunna redigera ihop men det ska ju vara en som lämpar sig för typ mina elever och som ska innehålla en hel del saker och när man absolut inte har minsta lilla tanke om hur detta skulle kunna gå till och vad den ska handla om då känns det rätt omöjligt faktiskt. Sen så måste jag ju in i minsta detalj planera undervisningen för fyra dagar i äkta sickananda ungefär. Det kräver faktiskt rätt mycket jobb och förberedande när man planerar åt någon annan än sig själv... Jag hade bestämt mig för att jag skule ha ansökt om lärarlegetimation också innan resan men vi får ju se hur det blir med den saken...
Jag måste läsa på lite om hur och vad som gäller för iphone-användande i utlandet, jag vill inte komma hem och få en superräkning helt i onödan. Jag måste köpa solskyddsfaktor och massa myggmedel för det krävs tydligen på typ alla de ställen som jag överväger att åka till. Sen så måste jag fixa passfoto också verkar det som om jag vill skaffa ett visum för kambodja. Och så måste jag titta upp det här med talböcker, för jag överväger att inte bara ha med mig riktiga pocketbäcker utan även talböcker men eftersom jag aldrig någonsin har lyssnat på någon tidigare vet jag knappt hur det går till (även om jag förstår att det såklart är hur enkelt som helst när man väl sätter sig in i det) men framförallt har jag ingen aning om jag skulle gilla det eller inte. Kan vara bra så jag inte bara tar med mig en vanlig bok och talböcker ner och blir superbesviken...  
Och när jag kollar igenom kalendern inser jag att jag inte har hur mycket tid på mig som helst för det är full rulle på jobbet fram tills avresa. Jag har hur mycket som helst som jag måste läsa just nu på jobbet och det är allt med det här nya matte-projektet som drar igång i veckan som kommer. Det är en hel del handboll här och var, en fest som jag ska gå på och min farmors begravning. Tiden kommer nog inte direkt sega sig fram och det är ju skönt iaf :-D 
Sen när det gäller packning kanske det kan vara bra att börja fundera lite också faktiskt. Måste ju fixa med väska också att packa i även om det inte är något problem så är det ju en viktig detalj som jag inte får glömma. Vet inte riktigt hur jag ska göra med kamerorna heller. Tidigare har de ju fått plats i den lilla väskan jag fått låna av anna men nu när jag har ett tredje objektiv får de inte det. Borde väl köpa en ordentlig väska - blev lite sugen på den som tinna köpte, Lili har ni lämnat tillbaka den? Men det kostar ju pengar och med tanke på mitt surfande idag känner jag kanske hellre för att lägga dem pengarna på själva resan. Aja hur som helst ser jag fram emot resan väldigt mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0