Thailand

Torsdagen den 23 februari tog vi väskan och åkte till varmare breddgrader.

Vi hade sjukt tur och fick våra platser uppgraderade. Vi mellanlandade i Istanbul och sedan var det flyg till Thailand. Jag kommer inte ihåg riktigt hur lång tid flyget tog men det var väl runt nio-tio timmar kanske och det var nästan så att jag inte ville gå av planet för att det var så lyxigt. Sätena som var sjukt sköna och rymliga samt gick att nästan ligga raklång i var ju såklart det allra bästa men det som jag blev mest förundrad över var något fruktansvärt onödigt. Till huvudrätten fick man salt och peppar, precis som man brukar. Men istället för att få det i såna där papperspåsar som på mc donalds så fick man minikar med salt och peppar. Man fick även ett litet kar med olivolja till salladen.

Vi kom fram till Bangkok mitt på dagen på fredagen och efter att ha fått stå i en superseg och lång kö för att få komma in i landet kunde vi ta en taxi och resa vidare mot målet, Koh Chang.

Så efter två flyg, en lång taxiresa, en färjetripp och en sorts tuk-tuk var vi äntligen framme vid hotellet vid niotiden på kvällen.

Framme på hotellet träffade vi Kickis arbetskamrat och hennes pojkvän, Emelie och Joakim. Vi la bara in alla grejer i rummet och sedan gick vi till hotellets restaurang och åt mat. Jag var faktiskt duktig och provade landets matkultur, det var helt okej inte supergott men gick helt klart att äta.

Restaurangen var ute på en stor altan och nedanför vad det lite klippor och sedan det stora havet. Det var helt underbart att sitta där och bara slappna av.

Lördag 25 februari

Vi startade med frukost på altanen, det var ännu härligare i dagsljus faktiskt.

Planerna för dagen var inte speciellt avancerade, sol och bad :-) Så efter fruktosten gick vi till rummet och hämtade det som behövdes för en dag på stranden och sedan begav vi oss till lonely beach, som låg ungefär tio minuters promenadväg bort.

Jag stannade såklart upp med kameran i högsta hugg några gånger på vägen...

Vi hittade ett underbart träd att ligga under och jag var faktiskt riktigt duktig på att ta det lugnt och inte ligga så länge i solen. Sammanlagt kanske jag låg i en timme ungefär och eftersom jag även hade 50 i solskyddsfaktor så brände jag mig inte alls :-)

Vi åt lunch på en restaurang på stranden, tror jag åt pad thai faktiskt, tänk vad kulinarisk man kan va. Vi var kvar några timmar till på stranden, under det härliga trädet innan vi begav oss hemåt igen.

Tillbaka på hotellet passade vi på att njuta av poolen i kvällssolen.

Efter doppet gjorde vi oss i ordning och gav oss för första gången ut på byn. Jag var sugen på kött och pommes vilket det också blev :-) Det var gott men ändå inte fantastiskt gott. Sällskapet var däremot helt perfekt. Jag är inte den mest sociala människan som finns och kan känna mig lite obekväm med människor som jag inte riktigt känner men vårt resesällskap var öppna härliga och glada människor som jag trivdes riktigt bra med.

Efter lite shopping avslutade vi den första "riktiga" semesterdagen på vår fina hotellbar.

Söndag 26/2

Vi hade tänkt ta en liten elefanttur den andra dagen men den turen var fullbokad så istället blev det en liten stund vid poolen och sedan en snorkeltur.

Vi åkte båt ut till en härlig ö där vi fick snorkla så länge vi ville. Jag är lite feg när det gäller många olika djur och fiskar är ju några av dem. Och här kryllade det verkligen av dem men det gick faktiskt klart över förväntan. Jag vågade tom hålla i den slemmiga sjögurkan som vår guide tog upp.

När vi var nöjda med att simmar runt bland fiskarna så vilade vi lite i kvällssolen på den härliga stranden innan vi åkte hem igen. Vi åt middag på en restaurang som låg vid stranden som vi var på dagen innan. Där såg vi på utomhusbio till middagen vilket var mysigt och roligt.

Måndag 27/2

Den tredje dagen bjöd på den efterlängtade elefantturen. Vi hann ligga en kort stund vid poolen innan det var dags att åka.

Den elefant som vi fick rida på hette Numwan och var ganska busig. Det visste vi ju dock inte när vi tog bilden nedanför där jag poserar framför henne.

Först gick vi en liten promenad till en liten skogssjö där vi fick bada med två elefanter. Tyvärr var det väldigt mycket skog runt vattnet och inte särskilt bra ljus så bilderna blev inte så bra, men det var en häftig upplevelse.

Sen var det dags för ridturen. Vi satt i korgar två och två och gick en lång tur genom djungeln. Elefanterna var så duktiga och snälla. Killen som hade hand om vår elefant var trevlig och bra på engelska vilket gjorde det ännu roligare. Dessutom var han riktigt intresserad av att ta bilder så vi fick en hel del när vi sitter på elefantryggen. Efter ett tag frågade vi om vi fick sitta framför korgen och det fick vi, det var mycket häftigare för då kände man sig verkligen nära elefanten.

Efter ridturen fick vi mata dem med bananer. De ville verkligen ha bananerna och försökte sno dem från varandra, tom när de hade den i munnen så stoppade kompisen in snabeln och försökte sno den.

På kvällen åkte vi till en by i närheten. Där var det en lång pir med massa affärer och restauranger. Vi åt på en supermysig restaurang och maten var riktigt god! Det var sista kvällen med gänget eftersom vi skulle dela på oss dagen därpå.

När vi kom tillbaka till hotellet hade de precis stängt baren men servicemindade som de var fick vi ishinkar med en del dricka och tillåtelse att sitta kvar på altanen. Det var en riktigt bra kväll efter en härlig dag och lite sorgset kändes det att vi skulle splittra på oss dagen därpå.

Tisdag 28/2

Vi hann vara en timme vid poolen innan det var dags för avfärd, det var mulet men ändå härligt.

Emelie och Jocke skulle dra vidare längre ut till några småöar, de hade kommit ner typ tre dagar före oss och skulle åka hem typ tre dagar senare. Vi som kände att tiden var lite knapp ville inte ta oss längre bort från Bangkok utan valde att åka till Koh Samet som istället ligger lite närmare.

Taxin som skulle ta oss till färjan vart rätt sen och det tog ett bra tag innan vi kom dit. Där fick vi vänta ett tag på färjan och taxiresan till nästa hamn där vi skulle ta färjan till Koh Samet tog väldigt lång tid, ungefär lika lång tid som taxiresan från bangkok till trat hade tagit som alltså är ett antal fler mil. Det gjorde att vi kom fram till hamnstaden mycket senare än vi tänkt och självklart hade sista färjan precis gått. Direkt när vi klev ur taxin blev vi vänligt bemötta av en dam som berättade att hon kunde ordna speedbåt och hotell åt oss. Vi hade inget boende bokat men hade kollat på hotels och sawasdee tidigare och efter att ha pratat med den urgulliga tjejen i receptionen på vårt tidigare hotell så bestämde vi oss för att vi skulle åka till ett som hon rekomenderade oss, hon ringde dem och det fanns platser. Men Pam som mötte oss vid färjan övertygade oss om att ta ett annat hotell där hon kunde ordna ett bra pris till oss. Det var ett av hotellen som vi hade funderat på tidigare och tyckt verkat okej på internet, hon hade dessutom ett litet bättre pris och klockan var så mycket så vi slog till.

När vi kom till hotellet blev vi direkt aningen avskräckta för personalen var rätt suspekt och inte alls så trevlig som alla andra människor vi dittills hade mött i Thailand. De visade oss till två rum och jag kan inte påstå att jag blev överförtjust. De var riktigt slitna, framförallt badrummen där det inte fanns något ordentligt tak. De märkte direkt på Kjells humör att han inte var nöjd och frågade om vi ville se några andra rum. De rummen var i samma prisklass men det var stooor skillnad. De rummen var helt okej, ungefär i den standarden som vi haft på Koh Chang men första intrycket av hotellet satte sina spår. Klockan var rätt mycket och vi gick på jakt efter en restaurang direkt. Vårt hotell låg precis vid en härlig sandstrand, dock var det en strand som helt klart skulle vara smockfull av turister dagen därpå för man såg parasoll vart man än vände blicken. På kvällen var den klart mysig även om man redan då såg hur turistrik den var.

Restaurangen var mysig och på stranden var det flera häftiga eldshower som middagsunderhållning.

Onsdag 29/2

Efter tisdagens resor så var vi på humör för en riktigt slapp stranddag. Den blev dock inte helt perfekt för vi var alla lite mindre nöjda med den här stranden jämfört med den vi haft på Koh Chang och lite irritation över hotellpersonalen hängde kvar i luften. Fast vi hade det helt klart bra ändå, det är ju dumt att klaga.

Vi åt lunch precis vid stranden, jag åt pannkaka med annanas. Det var helt okej men smakade mest sockerkaka faktiskt.

Efter en hel dag på stranden kom vi tillbaka till rummen och skulle duscha och göra oss iordning för middag. När vi stod i duschen började den helt plötsligt spruta ut lera och smuts istället för vatten. Stackars Andreas som stod i duschen i andra rummet samtidigt höll precis på att skölja ur håret, jag fick åtmindstonde bara sörjan på mina händer. Vi gick ut och fick tag på personal som svarade att vi skulle vänta i tjugo minuter. De var inte speciellt trevliga i bemötandet men inte heller direkt otrevliga. Vi väntade och väntade, efter ett tag pratade vi med dem igen och de blev förvånade över att vi fortfarande inte fick vatten i kranen. De agerade konstigt och var inte alls bra på att förklara att de försökte lösa problemet och erbjöd oss inga andra duschar. Efter några timmar tröttnade vi och sa att får de inte duscharna att fungera skulle vi inte bo kvar och då få pengarna tillbaka för de två andra nätterna som vi redan betalat för. Efter mycket om och men fick Kjell ringa deras chef och sedan damen som bokat allt åt oss för de hävdade att de inte kunde ge oss tillbaka några pengar för det var hon som hade tagit emot betalningen. Efter ett tag gick hon med på att ge oss pengar tillbaka för två nätter, vi hade betalat för fyra och tänkte sova kvar den natten och sedan byta hotell.

Efter det gick vi sandiga och skitiga ut på promenad. Vi sökte oss till sydligare stränder där det inte skulle vara riktigt lika mycket aktivitet och turister.

Vi gick en bit och åkte sedan taxi till en strand längre ner på ön. Där tänkte vi äta middag och samtidigt titta om vi hittade något boende som lockade. Vi gick fram till en reception och möttes direkt av leenden och glada hälsoord och jag kände direkt hur välkomna vi var och bestämde mig nästan direkt för att bo där. Vi hade dock bestämt oss för att inte boka något förrän vi fått se rummen. En snäll herre visade oss rummen och vi bestämde oss direkt för att ta det. De skulle kosta ganska precis lika mycket per natt och det var betydligt fräschare. Det var större och det var trevligare och framförallt badrummet var mycket renare och finare. Det viktigaste av allt var dock bemötandet.

Det kändes klart bättre när vi visste att vi skulle få ett bra boende dagen därpå och stranden kändes mysigare och inte lika exploaterad. Vi hittade en mysig restaurang att slå oss ner på.

Även på den här stranden var det en del eldshower. Precis vid vår restaurang var den en liten söt kille som uppträdde, han var jätteduktig.

Torsdag 1/3

Dagen spenderades på stranden, här hade vi ett härligt träd att ligga under. Återigen stolt över mig själv som var riktigt duktig på att smörja in mig, fortfarande 50 och välja skuggan före solen, det hjälpte ju lite att man typ svettades ihjäl om man låg i solen mer än fem minuter i taget.

På eftermiddagen hade vi bestämt att vi skulle åka till andra sidan ön där det skulle finnas en härlig strand med fin solnedgång.

Här kommer det nog ett antal bilder kan jag tänka för det var nog det tillfälle på hela resan som jag tyckte bjöd på bäst fotomöjlighet.

Fredag 2/3

På fredagen åkte vi ut på en heldagstur med båt. Vi fick besöka några olika små öar med härliga stränder, snorkla och avslutade dagen på ett litet fiskreservat. Tyvärr fick jag klara mig utan undervattenskameran för jag råkade hoppa i vattnet med luckan stängd men inte låst och det läckte in lite lite vatten vilket gjorde att den inte ville fungera förrän nästa dag igen. Det var inte riktigt lika mycket fiskar på det här stället men de var lite större och färggrannare så det var synd att inte kameran fungerade men jag är riktigt glad att den vaknade till liv igen när den torkat ordentligt.

Lördag 3/4

Vi tillbringade dagen på stranden, det var sista soldagen för på söndagen skulle vi resa tillbaka till Bangkok. Jag slog på stort och smörjde in mig med 30 för första gången men lyckades faktiskt undvika att bränna mig ändå, är grymt nöjd med detta. På kvällen tog vi lite fördrinkar och spelade fyra i rad.

Middagen var helt okej och det bjöds på eldshower som vanligt.

Söndag 4/3

Vi åkte mot Bangkok mitt på dagen och var framme vid fyra-fem. Vi checkade in på ett fint hotell och drog sedan vidare till MBK för lite shopping.

Vi åt en riktigt lyxmåltid på McDonalds, smarrigt värre. Vi var kvar till de stängde vid nio och då var vi rätt trötta och möra efter resan och all shopping så vi åkte tillbaka till hotellet och slappade bara.

Måndag 5/3

Målet för dagen var att se lite sevärdheter, hinna shoppa lite till som vi blivit sugna på dagen innan men inte hunnit med riktigt och på kvällen hade vi en båttur på floden med middag inbokad.

Vi började med att åka tunnelbana och en båt på floden för att ta oss till det kungliga palatset.

Från floden kunde vi se fina byggnader, sevärdheter och riktigt förfallna byggnader. Vi visste att vi var lite dåligt klädda för att få komma in i det kungliga palatset men hade hoppats på att hitta något att köpa och täcka det som behövde täckas med. När vi kom fram hittade vi absolut ingenstans att köpa billiga kläder för ändamålet. En rar farbror försökte hjälpa oss och rådgjorde med oss. Efter ett tag kom vi fram till att vi skulle åka med två tuk-tuk:ar till olika sevärdheter och även någon affär där vi kunde köpa kläder. Vi fick en superhärlig och glad chafför som skjutsade runt oss lite varstans. För honom gällde det ju att ta oss till dyra affärer där de skräddarsyr kläder och olika juvelbutiker för att han får bensin av de som äger affärerna isf. Först förstod vi det inte riktigt och tyckte att det var lite jobbigt när vi insåg vad som hände men i efterhand var det riktigt trevligt och bra för oss.

Från de tempel vi såg så tycker jag absolut att utsidan är finare än insidan.

Våra chafförer tog oss till en fin juvelbutik där vi såklart inte tänkte köpa något men det var faktiskt rätt kul att gå in och titta speciellt eftersom de även hade juvelindustrin på plats. Först fick man gå in i ett rum där de satt och slipade diamanter och gjorde smycken sedan fick man gå in i själva butiken. Vi stannade även vid två olika kostymaffärer. Både Kjell och Andreas var rätt sugna och blev övertygade på det andra stället så de beställde två kostymer var med skjortor och slipsar till.

Vi nöjde oss med att se utsidan av det stora palatset eftersom vi inte hade riktigt lämpliga kläder för att gå in, dessutom tycker jag utsidan har varit det mest intressanta när det gäller de andra templena och jag ville gärna hinna en snabbis till MBK för att shoppa lite till.

Det här var mina fynd i Bangkok. En backpack-ryggsäck, en kameraväska, ett par realshorts, en tröja och två klockor. Jag är väldigt nöjd faktiskt :-) Kommer inte alls ihåg hur mycket allt kostade men tror inte det överstiger 1000 kronor ens och då är båda väskorna ganska dyra.

Innan vi åkte till båtturen så åkte vi förbi kostymaffären för en preliminär provning.

Å så var det dags för båtturen. Vi hade blivit rekomenderade att göra båtturen och såg fram emot den. När båten kom in till bryggan var det med pompa och ståt minst sagt.

Maten var god och det var mysigt att se Bangkok gå från dag till kväll från floden.

Tisdag 6/3

Vi gick upp ganska tidigar för flyget skulle gå mitt på dagen.

Det var en riktigt bra resa på många sätt. Det är alltid kul och spännande att uppleva nya platser och jag hoppas att jag kommer få se många fler i framtiden. Det var otroligt skönt att ha resan att se fram emot under de korta höst och vinterdagarna som känns oändliga till antalet och det var väldigt skönt att få komma ifrån och få lite sol och värme.