Dagen efter massa matcher

I tur och ordning får det bli som vanligt, tyvärr är det risk att jag tröttnar ju längre i skrivandet jag kommer så de sista matcherna igår kanske bli lidande...

Damerna spelade mot Ludvika, i Ludvika. Det gick smidigt att åka dit även om man precis som alltid är lite seg på de långa bortamatcherna. Jag hade kvar den där hemska bra-känslan inför matchen och precis som jag befarade innebar det att jag gick på pumpen och blev deprimerad efter en katastrofal insats. Kan inte påstå att jag tycker att vi egentligen har spelat en enda match speciellt bra i år men den här var ju den sämsta hittills iaf. Det var ju helt klart min sämsta match iaf. Jag är riktigt nöjd med mina två första men missnöjd med den tredje och oerhört missnöjd med den här (den fjärde för min del). Jag tycker inte att det var någon i laget som spelade på topp igår. Alla har haft bättre matcher det här året och med tanke på att vi var rätt få så räckte det helt enkelt inte. Det värsta med matchen var ju såklart att stackars Alex gjorde illa knät, nu hoppas vi att det "bara" är en stukning och att det läker fort för hennes skull. Hon ska ju ut och resan snart och det är ju inte kul om knät påverkar resan negativt.
Vi fick verkligen inte igång det där lilla extra igår. Jag brukar alltid säga till mina spelare att viljan och taggningen kan man alltid styra över själv, det är bra för det sitter bara i huvudet och inte i förmågan eller talangen. Men jag börjar tvivla på att det är helt och hållet sant. Självklart går det att styra till väldigt stor del. Man kan bestämma sig för att ge ALLT och lite till och det har jag alltid haft ganska lätt för. Tror man har det relativt gratis om man är en dålig förlorare. Men att tagga igång det där lilla extra är banne mig inte så enkelt. Vad det är som påverkar att vi inte lyckades med det igår men mot arbrå vet och förstår jag inte riktigt. Jag tycker ändå det kandes ganska positivt och bra på uppvärmningen. Vi dansade och hoppade och körde tom en liten tystare variant av funky chicken, men så någonstans försvann energin och istället kom mycket frustration och bedrövelse med i spelet.
Jag gjorde min klart sämsta försvarasmatch på länge, jag lyckades inte riktigt framåt så bra som jag hade velat men å andra sidan brukar jag inte det. Jag är nöjd med många framspelningar, även om många av dem blev avblåsta precis när de skedde, jag är ganska nöjd med en satsning jag gjorde in i luckan mellan ett och två. Den resulterade inte i något annat än ett frikast men jag brukar inte riktigt ta läget utan snarare vika ner mig och nu tvekade jag lite först, eller inte tvekade men kom inte perfekt tajmad så jag hade inte så hög fart och läget var inte alls optimalt men ändå tog jag det och vek inte ner mig. Sen så skäms jag ihjäl för en pass jag slängde bort, jag vet helt ärligt inte vad som hände för jag tappade inte bollen och jag tror inte den fastnade i handen och ändå så missade jag mirre med flera meter, jag vet att jag påbörjade en stegning men själv märkte att jag kommit in helt fel och att det blev jättekonstigt så jag skulle bara spela vidare och så kastade jag bort bollen totalt. Jag misslyckades rätt rejält med en kontingspass också i mitten/slutet av andra men där kände jag själv att oj, jag var visst betydligt tröttare än jag trodde och då är det inte så lätt att kasta så långt som man vill och jag tycker ändå det var rätt att försöka för vi var i behov av snabba mål. Sen så satte jag en kontringspass lite senare till anna och då kändes det ännu mer okej att jag missat den första faktiskt.
Varför vi var så dåliga då(utöver det här med det lilla extra). Vi fick inte igång något samarbete alls. Jag tycker faktiskt det har sett okej ut de andra matcherna men igår lyckades vi inte hjälpa varandra bakåt alls, när vi försökte det så missade vi istället vår egen spelare helt och hållet och hjälpte ingen alls förrutom motståndarna. Vi lyckades inte få något flyt alls framåt, tajmingen var katastrofal - tror delvis att det berodde på deras försvarsspel, de gick ofta så högt upp så man kunde inte ritkigt komma i den farten som man ville och då blev vi osäkra och sega istället. Jag tyckte vi var dåliga igår, riktigt dåliga men jag tycker iof inte att vi har spelat särskilt bra någon annan match heller. Visst delar av matcherna kanske och vi har haft spelare som har presterat bättre individuellt. Men såklart blir man besviken för det känns som om Ludvika är ett lag vi absolut borde kunna vinna över. Sen så måste jag även tyvärr säga att vi inte direkt har flyt med spelare till matcherna. Nu har vi spelat fem matcher och det är väl ingen av dessa som vi har haft alla spelare vi velat tillgängliga till match. Igår saknade vi ju åtminstonde fyra spelare som skulle haft stor betydelse. Jag hoppas verkligen vi kan samla ihop tillräckligt med poäng nu under hösten så att vi klarar oss kvar i tvåan.

Killarnas match då. Jag var orolig inför den, precis som jag vill vara och trivs med att vara. Jag kände att det kunde bli en jämn match som skulle kunna sluta precis hur som helst. Jag tyckte att det skulle bli kul att möta ett lag som inte spelar som ystad eller liknande.Vi var fem avbytare, vilket jag tycker är fruktansvärt jobbigt. Jag tycker synd om spelarna för det känns inte som om dom får spela alls mycket, jag tycker att det känns som om man får fokusera på byten i stort sett hela matchen och precis när man får till det med ett bra flyt i spelet och spelare på rätt positioner för dagen/motståndet osv så är det dags att byta ut några. Men men, det är ju himla kul att vi är så många som vi är och det är kul att alla vill och kan spela. Dumt att klaga över något sånt egentligen. Vi började med 3-2-1, dels för att jag älskar 3-2-1 och inte vill annat än att det ska fungera perfekt och för att vi ska kunna bli bättre på det måste vi ju köra det också. Vi spelade in filmen och då ville jag gärna ha med när de spelar just 3-2-1 också för att kunna analysera vad vi gör fel i detalj. Rent teoretiskt borde det ha kunnat passa väldigt bra mot Rimbo också för jag tycker inte att de var så värst bra på att möta ett utgruperat försvar. De var lite fumliga med bollen och stegade inte så bra och hade inte så hög fart. Men de gjorde en rörelse, säker 15 gånger och varenda gång gick vi bort oss precis likadant. Vi pratade om det på bänken och alla sa att de såg vad som hände och hur de istället skulle göra men hjälpte det? Nej. Så i halvlek gick vi ner på 6-0 och det såg ju klart mycket bättre ut iaf.
Man kan ju säga att vi hade en hel del tur att inte rimbo förvaltade sina lägen bättre i början av matchen. De hade flera riktigt bra lägen men hade en hel del träffar i virket och även en hel del riktigt dåliga prestationer som fummel med bollen och missade mål med flera dm. Tur för oss, för vi missade också en del lägen och öste inte på hur bra som helst framåt även om jag tycker att vi var det bättre laget. Vi ledde iaf i halvtid och det kändes iaf ganska bra inför andra. Ett tag in i andra kändes det dock inte bra alls. Vi slarvade och släppte igenom dem för lätt bakåt och fokuserade på helt fel saker ett tag. Jag kände att vi höll på att låta matchen rinna oss ur händerna och önskade innerligt att jag hade haft ett grönt kort att lämna in i sekretariatet, det är märkligt hur snabb man kan vänja sig vid en simpel sak som ett timeout-kort. Men som tur var återtog vi komandot och lyckades iaf fokusera någorlunda mycket på vårt eget spel. Iaf tillräckligt mycket för att dra ifrån och vinna realtivt säkert, när det var två minuter kvar var jag iaf ganska lugn. Heder till de spelare som lyckades hålla huvudet högt och strunta i motståndare och domslut, för det är inte lätt alla gånger och framförallt inte när de flesta i det egna laget inte klarar av det. Hoppas att alla vill utvecklas inom den biten och att vi tillsammans klarar det för det är faktiskt en av de saker som jag stör mig på mest med laget för tillfället. Vi tittade på större delen av matchen igår, innan kameran dog och jag tror jag snart ska sätta på den igen och djupdyka lite i vissa moment. Ska bli kul att visa den för killarna sen.
Kanske borde jag jobba lite extra med det själv framöver för vid ett tillfälle igår berättade jag för domarna på min egen match att motståndarna minsann ställde sig inne i målgården för att stoppa mig. 

Sen så var det ju dags för real. Tinnas bröder var snälla nog att låta oss få se matchen med ganska bra bild, å det fick mig att ännu mer tycka att det nog är värt flera tusen om året för att se bra fotboll med bra bild. Får se över budgeten och hur allt här framöver ska prioriteras. Vad är viktigast, en tomt med gräs och stenplattor eller canal+? Hm tåls att tänka på iaf. Okej för att återgå till själva matchen då. Jag missade början och när jag väl började kolla stod det typ 3-0, eftersom vi hade spelkväll här så var jag inte helt fokuserad på matchen, visserligen hade vi nog inte börjat spela då men ändå. Som en trevlig värdinna ägnar jag iaf viss uppmärksamhet till mina gäster :-) Det är sannslöst skönt att det har börjat lossna igen för real, hoppas de inte viker ner sig nu, inte en enda match på hela säsongen tack. Casillas hade faktiskt en del att göra, vilket kanske inte är superbra egenligen men samtidigt tycker jag det var rätt skönt att se att han fkatiskt är superduktig och fokuserad fortfarande och det var skönt att han fick hålla nollan. Det är faktiskt det enda jag tänker skriva om matchen, förvånade?

Å så till den sista matchen. Barcelona mötte Sevilla, å det blev 0-0. Det innebar att real gick om Barcelona och för tillfället leder ligan. Barcelona hade mycket boll och hade flera bra chanser. Sevilla kämpade och spelade smart och framförallt hade de en storspelande vägg till målvakt. Det kändes ju länge som om barcelona skulle få in en boll eller flera men ju mer minutrar som tickade iväg ju större blev hoppet såklart om tappad poäng för Barcelona. Jag måste få säga att som ett innerligt realfan har jag ju varit i stort sett programerad att vilja att det ska gå dåligt för Barcelona, men jag har varit imponerad över deras spel flera år och egentligen bara velat att det ska gå dåligt för dem med den enkla anledningen att det då går bättre för real. Jag har inte haft speciellt mycket emot dem som lag, och i typ CL då real har åkt ut tidigt har jag inte nödvändigtvis hoppats att barcelona ska förlora varenda gång. Men det var fram till förra säsongen, då mitt motstånd mot Barcelona plötsligt växte sig ganska mycket större. Allt bråk och tjafs lagen emellan och alla pinsamma filmningar så många av barcelonaspelarna stod för förra året har fått mig att tycka mer och mer illa om dem. Självklart ser jag även reals brister och deras del i bråket och jag försvarar det inte och jag är inte stolt över det men real är ändå mitt real och kärleken är ibland blind och oftast väldigt väldigt förlåtande.
Och alla får tycka att jag är en värdelös och hemsk människa nu när jag säger det men jag tänker inte ljuga. Jag njuter verkligen av Barcelonas bakslag. Det är självklart fortfarande främst för att det är bra för real om barcelona tappar poäng men det finns något mer inslag av skadeglädje där numera också som inte riktigt funnits där tidigare. Typ som att jag njuter lite av att täby förlorar matcher i trean också.
Ska man utse ett lag som var bättre än det andra igår så tycker jag ju att Barcelona var det bättre laget. Ska man utse ett lag som filmade mest så var ju såklart även det barcelona. Ska kanske tillägga att jag inte såg hela matchen, den var på i bakgrunden men jag var lite mer fokuserad på vår tp-omgång som gick åt h-vete (Grattis Lovi och Anna). Men av det jag såg så var alltså Barcelona snäppet bättre och det var alltså barcelonaspelarna som låg ner mest och grinade riktigt riktigt illa. Man kan inte bestrida att B har haft en hel del domslut med sig de senaste åren. Domslut som i många många fall har varit direkt avgörande. (läste senast idag att det tydligen var en match de spelade då domaren blåste av efter 19 övertidsminuter efter att B precis hade avgjort matchen - ska tillägga att jag inte alls vet vilken match detta var eller om det verkligen var så orättvist och konstigt dömt som den som skrev detta påstod). Visserligen är det många som påstår att det händer alla storklubbar och så kanske det är men det är ju extremt i just B:s fall. Och det är många många matcher jag har sett där Barcelona turligt vinner på ett sent avgörande så jag var relativt inställd på det igår när matchen tickade mot sitt slut igår. Å så plötsligt faller Iniesta i straffområdet och domaren dömer straff. Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt förbannar domaren över detta, för jag har full förståelse för att han tycker att det är straff, Iniesta faller skickligt (den hemska människan i mig vill tillägga - han spelar ju i B och har tränat en hel del på att filma, klart han gör det skickligt). På repriserna tycker iaf jag (och skönt nog många andra, bla kommentatorerna och många skribenter) att det klart och tydligt syns att han lägger sig ner frivilligt för att han inte hinner till bollen. Visst spelaren nuddar honom men Iniesta förstärker situationen väldigt mycket och borde absolut lika gärna kunnat fått gult för filmning. Messi kliver fram och ska lägga straffen, kanoute (stavning?) går fram och stör och försöker psyka, inte okej och får självklart en varning. Innan domaren blåser igång straffen utbryts ett bråk mellan främst fabregas och kanoute som slutar med att F ligger ner och visar att han har väldigt ont i ansiktet och Kanoute får helt rätt och riktigt ett rött kort. Dock så vet jag inte om jag tror på att F har alls ont i ansiktet och jag tror definitivt inte han är oskylgi till bråket utan jag är rätt övertygad om att han sa något som han inte borde ha gjort. Försvarar dock inte alls att K flög på honom för det är inte okej beteende oavsett vad F sa. Å så är det då dags för straffen att slås och jag vågar inte ens hoppas minsta millimeter att messi ska missa, för det är ju (hemska människan i mig) äckel-tur-messi och äckel-tur-barcelona vi pratar om. MEN målvakten går åt rätt håll och räddar skottet. Några minuter senare blåser domaren äntligen av matchen och jag andas ut, aningen lyckligare än vad jag var innan. I slutet av året kommer säker B ändå stå som segrare i både la liga och CL, men det här kan visa sig vara väldigt viktigt i slutändan, man vet aldrig.



Förresten så är jag ju såklart väldigt väldigt glad att Hammarby vann igår och slipper nedflyttning :-D

Kommentarer
Postat av: Magnus

Du är väl glad för att vi vann också! :-)

2011-10-26 @ 10:28:32
Postat av: kajan

Klart jag är :-D

2011-10-26 @ 17:41:09
Postat av: Magnus

:-)

2011-10-27 @ 14:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0