Match imorgon

Jag ser faktiskt fram emot matchen imogon, trots att det är spåret som står för motståndet och det nog innebär rätt ordentlig förlust för oss. Det ska framförallt bli roligt att se vår nya tränare i coachrollen.

Ikväll spelade schalke mot manU i cl-semin. Som väntat förlorade de och åkte ur, men tänk vad fantastiskt långt de gått i turneringen och vad kul att raul fått den positiva uppmärksamheten som han har fått, det hade ju varit häftigt att se schalke mot real i finalen men inte helt otippat blev det ju inte så.

Det är tråkigt att det har blivit som det blivit med allt kring fotbollen just nu, det tjafsas om allt möjligt annat än just fotboll och det känns riktigt hatiskt och hemskt mellan real och barcelona just nu, inte den vanliga rivaliteten bara och det är verkligen tråkigt för det är två bra lag egentligen. Men det är faktiskt inte konstigt tycker jag att det tjafsas så här mycket hellre. När ska förbunden ta tag i allt skådespeleri och börja bestraffa spelare i efterhand, och när ska klubbarna ta sitt ansvar och dissa spelare som lägger sig ner och filmar hela tiden. Jag förstår att det är supersvårt för domarna och det är klart att det blir en hel del felbeslut, men nu finns det ju faktiskt ganska bra kvalite på video som man kan sitta och analysera i efterhand. Stäng av spelare som uppenbart filmar och ge poängavdrag eller något när det har inneburit en klar fördel i en match, annars kommer spelare alltid utnyttja systemet och det är så fruktansvärt tråkigt när fotbollen avgörs av såna pinsamma oschysstheter.
Jag såg inte reals match igår och jag håller med många andra om att barcelona är ett fotbollsmässigt värdigt lag att vara i final, men jag vete katten om jag tycker att de är värda det om man ser till fair play. Och ska jag vara helt ärlig vet jag inte om jag tycker att real är det heller, för självklart finns det även spelare i real som filmar och förstärker var och varannan situation. Det som gör det hela lite väl extremt i det här läget är väl att filmningarna har fått så otroligt stor och avgörande roll för hela matchutgången och i detta fall hela turneringen. Igår gjorde higuain mål, fast det dömdes bort för att ronaldo blev snuddad av pique och föll lätt och i fallet snuddade mascherano som tvärdök och rullar runt sju varv och får superont i foten. Ronaldo behöver absolut inte falla sådär lätt men han rullar iaf inte runt som en stucken gris efteråt. Jag tycker att ronaldo ska ha mycket heder för att han jobbat bort mycket av domargnället och filmningarna, men däremot så blev jag inte så imponerad av hans match igår för jag såg sista 30 ungefär och då förstärkte och filmade han mer än han gjort på de senaste tre månaderna kändes det som, så där sjönk han lite igen... Jag kan köpa att det döms frispark för lite lite kontakt är det mellan ronaldo och mascherano, men den kontakten beror delvis på en lätt knuff som ronaldo får från pique och man ser superklart och tydligt att mascherano inte ramlar av själva kontakten utan att han kastar sig ett steg senare, förstår inte riktigt själv att han vågar för iom att han lägger sig ner, eller dyker är nog mer passande, blir higuain helt fri mot valdez i ett guldläge och gör heller inget misstag utan sätter bollen som absolut hade kunnat ge real ett guldläge med 1-0, istället gör barcelona mål ganska direkt efteråt stod det. Jag påstår absolut inte att det är klart att real hade gått till final om pepe inte fått rött och om higuains mål blivit godkänt, men det hade helt klart jämnat ut oddsen avsevärt, och det hade nog absolut inte behövt bli lika hatisk stämning efter matcherna som det nu blivit. 

Nä nu ska jag nog sova för jag öppnar ju imorgon :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0