Tomhet

Som vanligt blir känslan av tomhet rätt stor när det där man har gått och tänkt på och väntat på är över. Jag är inte nöjd och glad men såhär några timmar senare är jag faktiskt inte heller förkrossad, jag har varit med om värre förluster och större nederlag som real-supporter. Men jag hade verkligen unnat det här fantastiska laget en seger, nu blev det inte så.

Måste säga att jag inte kan ge ett helhetsintryck av matchen, efter några minuter in på matchen fick jag äntligen bra bild. I början ville inget komma igång alls och jag som är ganska van vid att ligan fungerar relativt smärtfritt blev riktigt orolig att jag ens skulle få igång nånting alls. Jag fick faktiskt bäst bild på min bärbara i knät trots att den har trådlös uppkoppling och htpc numera har sladd med 100 upp och 100 ner, bilden på tv:n var väl egentligen bättre men den fastnade lite då och då vilket inte den på den bärbara gjorde. Jag hade samma kanal på båda för den (badTV, veetle) brukar vara rätt oslagbart bäst. Å rätt vad det var slocknade båda samtidigt och efter det gick den inte igång igen. Jag fick då börja leta runt bland andra men dem hade värdelös bild och laggade som bara den så det gick inte att få någon som helst uppfattning av det som hände på planen. I slutet av andra, de sista 10-15 hittade jag en sida med bra bild som flöt på bra för det mesta. I andra hade jag ganska bra bild för det mesta, men ibland hakade den upp sig kortare perioder.

Real Madrid fick ju bästa tänkbara start. Benzema kunde lätt göra 1-0 efter en rejäl miss av Valdes. Det jag såg av första halvlek tyckte jag real såg lite bättre ut, de såg lite hungrigare ut och hade ibland helt galen press på barcelonas bollhavande spelare, kul att se! Vet inte om jag någonsin varit så nervös i början av första halvlek som jag var igår. Pulsen bara skenade och jag satt och spände mig konstant, fick nästan koncentrera mig på att andas så jag inte skulle glömma bort det. Varför vet jag inte men jag hade nog räknat lite med förlust och så ledde real med 1-0 och jag ville för allt i världen inte att barcelona skulle göra mål. Dessutom var det bra tempo i matchen och spelet böljade rätt bra utan att det skapades superchanser åt något håll. Ronaldo kunde ha utökat ledningen men missade.
Istället kom messi och finta bort halva realförsvaret på en av sina typiska soloräder och spelade fram till en Alexis, som jag hade extremt svårt för (han skulle ju hela tiden fram och klaga hos domaren och vara på realspelarna och dessutom verkar han äga den där typiska barcelona attityden att ligga ner och bita i gräset oavsett om man har blivit nuddad eller inte samtidigt som han själv kunde satsa rätt bra i tacklingar), som inte gjorde ett misstag i det läget utan satte bollen klockrent bakom Casillas. Kort därefter vet jag att många anser att Messi skulle fått sitt andra gula=rött men jag kan inte uttala mig om situationen för jag hade inte så bra bild, vet inte om jag ska vara glad eller ledsen för det, kanske gjorde det att jag är mindre arg över orättvisor. Det händer ju då och då att domare friar bara för att spelaren redan har ett gult men det är så irriterande och fegt tycker jag. Till och med barcelonasupportrarna på deras forum tycker att det nog var rött men å andra sidan säger de att både ramos och lass kapningar borde ha gett rött direkt men några såna kapningar har jag svårt att minnas, kan ju iof också ha berott på bilden... 1-1 stod sig iaf halvleken ut. Jag tyckte real kom ganska inspirirade och hungriga till andra halvlek också men rätt vad det var, från ingenstans är det någon (Xavi?) som skjuter ett chansskott som nuddar marcelo och ändrar riktning, ställer casillas som var på väg åt andra hållet och sakta studsar mot stolpen och in i mål. Måste bara säga TYPISKT BARCELONA, jag säger absolut inte att de inte är bra och att de inte förtjänar att vinna många matcher, men varför ska de ALLTID ha turen på sin sida? De har tur med domslut, och har de någon gång otur med ett domslut, att de får ett mål felaktigt bortdömt eller så så är det alltid i en obetydlig skitmatch som de antingen har råd att förlora eller vinner ändå. I stormatcher har de domsluten på sin sida, det kan man inte säga något annat om och varför ska bollen alltid gå stolpe in när de skjuter och de andra lagen har stolpe ut? Iaf åter till matchen, då blev det ju helt plötsligt, enbart pga tur ett helt annat läge i matchen. Barcelona ledde och real var tvungen att satsa allt på att komma ikapp. Vilket jag inte tycker att vi lyckades med, det var som om luften gick ur oss. Tror det där turmålet (kan inte kalla det nått annat) gav spelarna en känsla av att vad vi än gör så är det omöjligt, för så har det varit i de senaste el clasicona, hur bra vi än är inför matchen, hur bra vi än är på matchen så är det något som går snett och vi får gå som förlorare ur striden, i stort sett alltid iaf. Helt plötsligt försvann den där hungern och energin. Självklart la sig inte spelarna ner och grät utan de försökte men det syntes att något saknades, de fick kämpa för att kämpa, men sakta arbetade de sig in i matchen igen. Fick äntligen ett bra läge, som ronaldo missade trots att han nästan alltid brukar sätta den där. Direkt kände jag att nu kommer barcelona göra mål, precis som när jag och tinna var där i våras (var det inte ronaldo som missade nicken då med) och bara minuten efteråt kommer avgörandet. Barcelona gör ett nickmål istället. Såklart ytterligare en kalldusch! Jag tyckte det blev lite bättre när han bytt in både kaka och higuain men det blev aldrig riktigt farligt, det skapades inte alls några bra chanser egentligen och besvikelsen och sorgen var stor när domaren blåste av matchen. Såklart avslutades det hela med ett litet bråk där hela lagen stod i ring, fast det verkade inte så hett och ilsket faktiskt och det var ju skönt.

Förresten, en liten extra kommentar om barcelonas tur... Inför matcher så är det ju millimeter precision på förberedandet av underlaget. Jag fick veta det för något år sedan och jag tycker det känns så otroligt löjligt men samtidigt kanske det inte är det. Det är så otroligt små marginaler som kan avgöra en match, det är så små marginaler som skiljer topplagen åt. Alla lag har ju sina speciella recept på en perfekt plan. Hur högt gräset ska vara och hur blött gräset ska vara. Om jag inte är helt fel påläst så klipper väl barcelona sin matta kortare än real och de vattnar iaf den extra inför matcherna för att gynna sitt passningsspel. Igår reagerade jag flera gånger över att realspelarna ramlade, gärna i ungefär lika fel läge som jag ramlade på matchen. Ramos ramlade i början så barcelona kunde sno bollen och fick en bra målchans men då stod Iker ivägen. Jag tänkte smått för mig själv att det verkade som att det var barcelona som förberett planen, men idag läste jag på Hola Barcelona

"Det regnar både katt och hund i Madrid och enligt direktrapporter fårn Berra börjar underlaget likna det på Camp Nou, där Barça ofta vattnar lite extra för att få ut max av sin snabba passningsfotboll. Också värt att ha i åtanke."

Mm till och med vädermakterna väljer att gynna Barcelona


Välj att läsa allt med en nypa salt, för jag är en realsupporter ända in i själen. Dessutom en realsupporter som lider lite dagen efter ett stort nederlag, så både barnslig ilska och sorg finns inombords idag även om jag inte anser att den äter upp mig.

Nu blickar vi framåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0