Lat söndag

Idag ska jag försöka vara ganska duktig och städa och fixa med en del saker så jag slipper göra det på lovet, men jag ska också unna mig lattid där emellan. Det har fungerat bra hittills. Jag har varvat att bara sitta i soffan och slappa med att göra viktiga eller nödvändiga saker.

Jag tror planerna för julen börjar bli någorlunda klara. Jag tror vi kommer åka till pappa tidigt på julafton för lite gröt och sedan fortsätter vi vidare till Natte för att umgås lite med släkten på mammas sida. Helena kommer troligtvis hit den 23:e, det ska bli mysigt. Då kan vi pyssla lite med julsaker och förbereda det som måste förberedas inför julafton, vilket inte borde vara så mycket eftersom vi inte håller på med julklappar och sånt. Jag längtar till julen fast samtidigt är det så härligt inför julen och man kan verkligen njuta av dagarna fram till dopparedagen eftersom det är sån härlig känsla överallt. När man väl är där är det ju i stort sett över och det ser jag inte fram emot.

Jag har försökt att ringa och boka tid för klippning men antingen så har jag fel nummer eller så har de helgstängt för de svarar inte i telefonen varken igår eller idag. Sist jag klippte mig gjorde jag det på drop in i täby centrum och då lovade jag mig själv att aldrig göra om det för det var verkligen ingen trevlig upplevelse, men undra om det inte blir det nu igen. Jag skulle vilja få det gjort snart för mitt hår är så slitet och långt. Det som är jobbigast är att jag inte har någon som helst aning om hur jag ska klippa mig. Lugg eller inte? Snelugg eller inte? klippa kort eller inte? Klippa uppklippt eller inte? Jag känner inte för att bara toppa iaf. Helt enkelt kanske bara ska sätta mig och låta frisören bestämma, men sen å andra sidan har jag alltid varit väldigt feg när det gäller mitt hår som jag faktiskt nästan alltid har älskat.

Imorgon är det jobb som gäller. Har inte hela dagen planerad men vet i stort vad vi ska göra. Efter två har vi arbetslagsmöte och vi kommer väl mest prata om julavslutningen och uppstarten på nästa termin kan jag tänka mig. Klockan fem ska jag möta Lovi och klockan sex har vi samling med killarna. Vi ska ha träningsmatch mot FA, kan nog bli roligt och kanske spännande om killarna inte blir blyga utan kommer rejält taggade och har en bra dag.

På tisdag är det sista skoldagen, samma sak där. Vet inte exakt vad vi ska göra men framförallt ska vi väl bara ha mysigt tillsammans. Efter jobbet funderar jag på att åka till Täby och leta efter en julklapp till min babe. Han har tydligen julklappar till mig och då känns det ju dumt att inte ge något tillbaka. Får väl se om jag kan komma på något som han vill ha.

På onsdag är det julavslutning och julbord med kollegorna. Det ska bli mysigt och trevligt. Jag funderar på att sitta kvar efteråt och försöka förbereda så mycket som möjligt inför nästa termin. Halv fem ska jag ner till hallen för det årliga julbordet. Jag hoppas att några till från damlaget dyker upp och att alla från P97 är där, jag tycker om den traditionen och även om jag kanske tycker att det är lite segt och långdraget att vara där så är det en viktig tradition för klubbkänslan och den är underbar för de små.

På torsdag ska jag bara njuta av första dagen på mitt första jullov som lärare. Jag tycker inte att det är det minsta orättvist att lärare får ledigt, dels arbetar vi in tiden men skulle vi inte göra det så tycker jag att vi förtjänar det ändå. Alla som jag stött på lägger ner stor själ i det de gör på jobbet och kämpar som bara den för att varenda en av sina elever ska få det så bra som möjligt. De vänder ut och in på sig själva för att hitta lösningar och ställer verkligen upp för eleverna. Jämför man med andra yrken när det handlar om utbildning och ansvar så vet jag inte om det finns något annat med lika utmanande och stort uppdrag, förutom chefsposter kanske och jämför man lönen så är det ju nästan löjligt. Den enda yrkeskategorin som är i närheten och faktiskt troligtvis tillochmed mindre gynnsam är ju sjuksköterskor. Kul att min andra hälft är i den kategorin. De har nästan lika lång utbildning, till viss del ännu större ansvar, till viss del mindre ansvar, ungefär samma lön och inga fördelar med röda dagar och lov. 
På kvällen är det avslutning för damlaget tillsammans med herrlaget, ska bli spännande och säkert väldigt roligt.

Nej nu ska jag organisera mina externa hårddiskar lite. Jag ska lokalisera årets alla bilder så att jag kan välja ut vilka som ska framkallas. Det kommer ju säkert inte bli klart idag direkt men man kan ju börja iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0