Hemma igen!

Efter en hektisk men ändå härlig helg! Det roligaste med helgen var att vara tränare och kanske framförallt coach och att få vara det tillsammans med Lovi :-) Men det var också kul att få träna med ganska mycket folk på några träningar och att få spela match och vinna såklart. Sebastian valde att inte köra helt död på oss och det tycker jag var skönt och smart faktiskt. Det kändes viktigare att gå igenom speldetaljer och så nu när vi faktiskt kunde köra en del övningar med två fulla uppställningar och när man verkligen har tid att ta det i lugn och ro.Hans version at 3-2-1 är kanske inte precis så som jag har spelat och framförallt kanske inte som jag har lärt ut, för jag har ju egentligen faktiskt inte spelat så mycket 3-2-1 i mina dar. Men det känns helt okej att det är lite olika och jag har kommit fram till att jag nog ska köra ett mellanting med P97.
Jag blev av med lagkaptensansvaret och det känns faktiskt väldigt skönt. Visserligen tyckte jag om att vara kapten och kände stolthet över det men samtidigt känner jag att jag faktiskt bara vill kunna gå ner och vara som vilken spelare som helst utan något extra ansvar. Det kanske låter otroligt löjligt men jag känner att jag är tillräckligt mycket "ledare" som tränare och som lärare. Sen så tror jag iof inte att det blir så stor skillnad från förra året på hur jag beter mig eller hur allt kommer vara men ändå kändes det skönt att slippa. Jag vill inte behöva hålla i uppvärmningen och jag vill inte behöva välja boll och jag vill framförallt inte sitta i ngt spelarråd. Så jag är nöjd med att inte vara kapten :-D

Som sagt var det roligaste med lägret ändå att vara tränare. Jag tycker att det känns som en spännande och rolig utmaning att driva P97 framåt. Det känns som om det finns en hel del potential i det laget och att de faktiskt är väldigt träningsvilliga iaf om man ska lyssna på vad de säger. Men dessutom brukar de ju ha ganska hög närvaro och det talar väl för att de är träningsvilliga?! På fredagen när vi kom ner hade vi ett kort möte för att presentera Lovisa och för att gå igenom lite teori inför lördagens två entimmesträningspass. Till min besvikelse fanns det varken en whiteboard eller activeboard (inte för att jag hade förberett en genomgång på datorn men iaf). Det var ju främst 3-2-1 som jag tänkte gå igenom eftersom det är något som de aldrig spelat tidigare, å det fick bli en snabbgenomgång av det på en liten coachtavla (Magnus ju mer jag tänker på det där du sa ju mer bekant känns det ;-) sorry). Det kändes som om killarna lyssnade och var intresserade av att lära sig även om de ibland flamsade till det och småpratar med varandra.
Vi hade ett träningspass kl. 9 och då körde vi en hel del passar och lite rullspel med lite extra fokus på stegisättningar. Lovisa körde på andra sidan med Erik vilket jag tycker var väldigt bra. Träningen var väl helt okej. Jag tycker att passarna såg bra ut ibland, okej ibland och katastrofala ibland. Men det var ju första "riktiga" passet efter sommaren så med det i åtanke är jag rätt nöjd. När det gäller rullen däremot är jag inte alls lika nöjd, men där finns det helt klart en del att jobba med och dessutom tror jag att det som vi behöver jobba med är smådetaljer som är hyfsat enkla att träna in och samtidigt kommer göra stor skillnad så det känns ju lovande. Det finns iaf flera i laget som kommer i bra fart och det känns som en riktigt bra grund iaf. Jag valde att inte köra supermycket individuell teknik under lägret vilket på sätt och vis känns fel, men jag tyckte helt enkelt inte att tiden räckte till det och kände att jag ville gå igenom helheten först och kommer sedan bryta ner det i de individuella detaljerna under hösten.
Vi hade ju såklart ett pass till under lördagen och då gick vi såklart igenom 3-2-1 :-D
Det allra roligaste med det var att det kändes som om killarna verkligen accepterade det med hull och hår. Det verkade som om de tyckte att det var väldigt roligt och det känns som om de verkligen tror att det kan bli ngt riktigt bra av det och det tycker jag är väldigt viktigt. Några spelare tycker jag direkt visade att det här passar dem perfekt och då tror jag att det blir ännu lättare att få med sig alla andra. Jag är klart optimistisk. På kvällen var det så dags för möte nr två. Vilket iof inte var så värst detaljerat förberett men jag är ändå rätt nöjd med det. Även där kändes det som att killarna var intresserade och verkligen med på tåget och även då kändes det som att de ibland behövde flamsa av sig lite. Vi pratade om lite normer för laget, resultatmässiga målsättningar och spelutvecklande målsättningar samt vad dessa mål innebär och får för konsekvenser för spelarna. Laget röstade fram en lagkapten och två st till spelarrådet. Jag brukar nästan vilja välja lagkaptenen själv men nu känner jag att jag/vi känner dem så lite så vi tyckte att de kunde ta det beslutet bättre på egen hand. Vi hade pratat om vilka vi ville ha innan och kommit fram till två lämpliga kandidater men valde som sagt att låta killarna bestämma och det visade sig att de tyckte ganska lika som vi :-)
När vi var inne på målsättningar så kom vi ju ganksa raskt fram till att alla ville träna mer och vi föreslog att göra söndagens cirkelträningspass med Magnus som en "obligatorisk" träning. Det lät som att alla verkligen tyckte att det var en bra ide och jag hoppas att de kommer fortsätta tycka det och vekrligen träna så bra. De kommer dessutom ha ett handbollsträningspass extra varannan fredag då de är inbjudna att vara med P98 som har en väldigt tunn trupp. P98 är dessutom välkomna att vara med oss varannan torsdagsträning. Det kan säkert bli ett lyckat samarbete.
På söndagen hade vi bara ett pass och då var det match mot falun inplanerad. Vi spelade 2*20 och vann med 17-4 har jag för mig. Det som jag tycker var roligast att se var att 3-2-1 fungerade ganska bra. Visserligen mötte vi väl ett lag som det var idealiskt att köra offensivt försvar mot och de var inte superduktiga på att lösa det direkt men det var ändå bara med ett kort träningspass i ryggen som vi gick in och körde och det såg helt klart lovande ut tyckte jag. Men sen är det svårt att säga för jag har så fruktansvärt dålig koll på hur nivån på andraårs b-pojk bör ligga och var den faktiskt verkligen ligger idag i Sverige. Men det ska bli spännande att jobba vidare med det här iaf. Det var även kul att se att vår målvakt gjorde en riktigt bra match, 17 räddningar och fyra insläppta tror jag det var. Å slutligen tror jag att jag nämner kämparglöden och viljan som slutord för matchen, härligt! Ska man ändå vara lite negativ så måste jag ju ändå skriva att anfallsspelet ibland såg riktigt stelt ut och att vi hade svårt att få till något flyt i spelet under stora delar av matchen. Och att matchen var onödigt jämn onödigt länge. Jag frågade vad det stod första gången en bit in i andra och då stod det nog 6-3, eller möjligtvis 6-4 och jag visste nog egenltligen att vi inte hade gjort så mycket mål men ändå så tyckte jag inte att det borde ha varit så jämnt. Men så tröttnade väl motståndarna en aning och vi fick några väldigt enkla mål och helt plötsligt hade vi alltså gjort sjutton stycken.

Å nu är klockan snart snart åtta och mitt älskade real som jag inte ägnade en endaste liten tanke under hela lägret!!! (riktigt skumt) ska spela ligamatch för första gångne på riktigt länge. Kunde ju inte bli mer perfekt! Jag kom plötsligt på, precs i samma ögonblick som min mobil dog på bussen hem att jag inte visste om det blev någon match och när den isf skulle va. Å direkt när jag kom hem kollade jag såklart på nätet och blev överlycklig när jag insåg att den skulle spelas klockan åtta ikväll.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Ja det måste nästan ha varit ni :-) En dag kanske jag börjar använda den jag fick istället...



Kul att du tyckte att det var så roligt att vara tränare igen!!

2011-08-30 @ 12:53:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0