Aten på hemvägen

Vi åkte färja från Argostoli till en hamn på fastlandet, kommer i skrivande stund inte på vad den heter men det var inte samma som vi åkte till Zakynthos ifrån utan den här låg lite längre norrut. Några timmar senare, vid ett kanske, var vi åter tillbaka på den där bussterminalen som vi stod lite mer än en vecka tidigare. Det kändes helt sjukt att det hade gått så kort tid för vi hade hunnit med så mycket och fått uppleva mer än vi kunnat drömma om. Självklart kändes det lite konstigt att resan närmade sitt slut men samtidigt var det faktiskt skönt. Men vi hade en dag i aten också och den ville vi ju verkligen inte slösa bort. Vi insåg på en gång att strejken fortfarande var igång och hoppade på en buss som skulle ta oss till det område i staden där vårt hotell låg. Vi hade valt ett ganska fint hotell med hög standard, lyxhotell om ni frågar mig, men vi visste också att det låg i ett av stadens lite risigare område med mycket hemlösa och framförallt många knarkare. Vi hade ju kvar vår atenkarta att orientera oss efter och vi lyckades hitta till hotellet ganska fort. Det kändes ganska underligt att gå runt där i slumkvarterren och se sprutor och allt möjligt liggandes på trottoaren för att sedan bara kliva in genom ett par dörrar och befinna sig i en toppmodern och superfräsch lobby. Efter att ha lassat av oss packningen i vårt fina fina rum så gick vi upp till takpoolen för att ta ett svalkande dopp.

Man ser Akropolis i bakgrunden.

Just akropolis är det enda som jag var intresserad av att se i Aten och självklart styrde vi våra steg dit såfort vi tagit vårt dopp och bytt om till andra kläder.

Vi gick runt lite i staden, åkte litte tunnelbana. Åt på pizzahut och bara njöt av sista dagen på resan helt enkelt. Det var ju fortfarande taxistrejk och på hotellet kunde de ordna transport stod det. Det kostade 50 euro och det var ganska precis (52,70) det vi hade kvar och vi var rätt trötta på att släpa på väskor hit och dit så vi bokade det. När vi skulle åka dagen därpå så visade det sig att det var den trevliga receptionisten som checkat in oss som stod för  skjutsen i sin egen lilla nissan micra. Vi ficck betala på hotellet för tydligen kunde de få jobbiga problem om hon tog emot pengar på flygplatsen. Jag fick nästan dåligt samvete som bokat bilen och de fick köra trots att många hade något emot det men det var en riktigt trevlig bilresa och väldigt bekvämt och skönt att få skjuts ända fram. Hon var verkligen supertrevlig och vi pratade om hur landets ekonomi påverkat dem och om allt möjligt annat mellan himmel och jord.

Å så var vi rätt som det var på väg hem efter en helt fantastisk resa. Jag är så otroligt glad att jag har fått dela den med min babe! Och jag hoppas att vi kommer resa tillsammans många gånger framöver för det var helt underbart.