Matchanalys 1

Borde egentligen inte göra det här, jag kommer bara bli arg och jag kommer lägga ner massa onödig tid som jag egentligen inte har råd med. Men ändå så vill jag, ska försöka hålla mig kort. Nu tänker jag vara ett bittert och inbitet real-fan som är precis så partisk som jag är djupt inne i hjärtat.

Innan matchen var jag helt inställd på oavgjort eller förlust och räknade starkt med att barcelona kommer ta det hemma så alltså var chansen för avancemang nästintill obefintlig i mina ögon men såklart levde jag ändå på hoppet, i sport kan allt hända...

När matchen börjat och det kanske gått tio minuter var jag helt bombsäker på förlust, jag har förståelse för hur Mou la upp taktiken men jag tyckte inte direkt om den. Det var ju en otroligt tråkig första halvlek och de få chanserna som kom var ju barcelonas även om det bara var en som var halvfarlig, å såklart ronaldos skott som ställde till det lite för valdes, jag tänkte två sekunder tidigare att ronaldo har verkligen inte gjort något speciellt bra eller ens noterbart, å så fick han ändå iväg det där skottet som nästan kändes som den farligaste chansen i matchen (det avslöjar ju lite om hur obefintliga lägen det var och hur tråkig halvleken var) Trots det satt jag självklart på helspänn och hade inte direkt någon vilopuls.

Mourinho bytte taktik till andra halvlek vilket jag är glad för, annars hade jag nog tyckt att barcelona med rätta skulle gått vidare. Jag förstår att det är svårt att spela mot ett lag som är så individuellt skickliga som barcelona och som har en bra spelidé som är förkovrad i varje spelare sen flera år tillbaka. Jag förstår att det är svårt att spela mot ett lag som har en Messi i sitt lag. Å real klarar ju av väldigt bra att bryta ner deras anfallsspel, det har vi sett flera matcher nu, men det är på bekostnad av sin egen offensiv och nu hade vi oturen (eller det var väl barcelona som hade tur) och fick hemmamatchen först och var egentligen piskade att föra matchen, vilket vi verkligen inte gjorde i första. Pepe äter ju iaf upp Messi till lunch :-) Det har vi sett om och om igen, med bra hjälp från lagkamraterna och främst alonso. hade real fortsatt lika defensivt i andra hade troligtvis barcelona ändå fått med sig ett mål tillslut, det såg vi ju i ligan, knappt en enda chans på mål hade det haft förrän de helt plötsligt fick med sig ett rött kort och en straff från ingenstans (menar inte att domslutet var fel utan att det kom från ingenstans-vi behöver ju inte överdriva offerkoftandet).

Det såg genast mycket bättre ut tycker jag. Barcelona som visserligen hade haft några riktigt konstiga och darriga passar i första, men på det stora hela haft ett bra tålamod och många skickliga passningar, såg i inledningen av andra lite skakade ut i en del lägen tycker jag. Å så händer det första riktigt jobbiga och avgörande - gult kort på ramos, vilket jag inte riktigt håller med om. Okej kan köpa att man dömer gult i det läget, det förekommer ibland men då får han faktiskt ha samma ribba åt andra hållet också. Å det var ju så fruktansvärt förödande för det innebar ju ingen ramos i returen, å han är ju livsviktig. Förresten glömde att ta upp det där gula kortet som arbeloa fick också, ge det till pedro istället för filmning. Visst han stänger vägen lite grann för honom men filmningen är ju extremt pinsam, pedro tyckte jag ändå rätt bra om innan det där.
Livet går vidar å så gjorde matchen. Strax efter ramos gula var det barcelonaspelaren mascherano (stavning?) som drog på sig gult, å då kan vi ju genast ta och jämföra vad han gjorde med vad ramos gjorde, inte direkt i närheten av samma nivå av fult och otillåtet spel anser jag. Å det gula kortet kommer ju inte få i närheten av samma konsekvenser som ramos. Jaja jag svor en del och var irriterad men lugnade ner mig lite och tänkte att pepe kanske får det att se lite värre ut än vad det egentligen var, men jag tyckte han satsade rätt brutalt iaf. Å så dröjer det inte många minuter innan matchavgörandet kommer. Direkt rött på real viktigaste spelare för dagen, pepe! (å det innebär ju självklart att han är avstäng i returen, great!) Å det skulle inte ens vara rött, framförallt inte om man ser var domaren hade lagt ribban tidigare i matchen. Å han gör det när det är den värsta filmaren i ligan (eller han får nog faktiskt dela den platsen med dimaria) ligger ner och har så ont att han måste rulla och grina och skrika och gnälla och bara kan röra sig om det är för att påverka domaren, så ont att han måste bäras ut på bår, så ont att han två sekunder senare kommer in sprudlande glad och utan minsta liten överdramatiserad haltning ens. Pinsamt! Jag hade extremt svårt för Alves innan den här matchen, hade svårt för honom i Sevilla och det blev inte direkt bättre när han kom till Barcelona och jag har sett honom i lite fler matcher. Och jag kan villigt erkänna att han inte direkt steg i graderna efter det där, jag tror inte ens pepe stöter i honom särskilt hårt. Visst dobbarna före (men visst är han på bollen också?) så självklart gult kort, men direkt rött? Nej det tycker jag verkligen inte -  å jag köper att det är svårt som domare att hinna se och bedöma allt, man gör misstag helt klart det som gör att det blir så jobbigt är att det känns som om det händer konstant att real får såna bedöningar mot sig och att barcelona alltid får såna bedömningar med sig. Var det inte bara några matcher sedan i cl som en spelare blev utvisad för att han sparkade bort bollen efter signal (vilket enligt spelaren själv och alla som såg matchen lätt kunde varit ett skottförsök för att han helt enkelt inte hörde signalen och att det inträffade typ en sekund efter signalen). Men igår, typ det första villa gjorde var att, vid en frispark dömd mot sig, tog upp bollen (helt medveten om att domarn blåst) och slängde iväg den så att inte real skulle kunna lägga frisparken på en gång. Det händer ju hela tiden och jag har nog aldrig sett någon åka ut pga det förutom då det gynnar kära barcelna då. Haha jag verkligen känner bitterheten osa från kroppen, å jag som tänkte igår efter matchen att jag skulle hålla huvudet högt och inte klaga på barcelona eller domaren, haha det gick ju bra!

Som sagt, helt matchavgörande var det. Det kändes precis som om real äntligen kom igång och började skapa något framåt och så blev det en rejäl kalldusch. Efter utvisningen hade real ingen chans. Pepe hade som sagt varit kuggen som höll allt flytande. Realspelarna hade fått springa en hel del i första pga sin defensiva taktik och hade nog redan lite tröttare ben än barcaspelarna och att få den kallduschen kan inte direkt gett någon nytändning. Barcelnaspelarna fick helt plötsligt mycket större ytor och som det skickliga lag de är var de bra på att utnyttja det. Det retar mig fruktansvärt mycket att det var messi som fick göra två mål, det unnar jag honom inte alls oavsett hur ödmjuk och gudalik alla skriker att han är. Jag tycker att han är en fantastisk fotbollsspelare, riktigt skicklig men jag har svårt för honom, väldigt svårt. Han är på ngt sätt personifierad all den där medgången och flytet barcelona står för i mina ögon och som jag tjatat om tidigare, hans handsmål för några år sedan och hans iskalla attityd efter det har gett mig en godkänd anledning att tycka illa om honom.

Det var synd att real var så defensiva i första, hade kanske gått ännu sämre om de inte varit det men då kanske man hade känt att de verkligen krigat gärnet för den där finalplatsen. Det var synd att özil och ronaldo nog hade sin sämsta dag på lääääänge. Och det var pinsamt att pepe åkte ut. Nu tror jag precis som alla andra här i världen att det är kört för real. Det hade varit fruktansvärt tufft att ta poäng borta mot barcelona om alla övriga förutsättningar varit på topp men nu är de ju ungefär så långt ifrån toppen som möjligt. Men det är ju i såna här lägen som det är som allra härligast om de faktiskt lyckas. När alla odds är mot dem och de krigar sig till en finalplats. Det vore helt underbart, men tyvärr kommer det ju inte ske. (Katarinas hjärna säger "i sport kan allt hända")

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0