Vill dela med mig...

Jag läste ju som sagt vidare på svenskafans.com och fick i min frustration kring medias (främst ab) ständiga hyllande av barcelona samt idoga kritik mot Real Madrid läsa någons ord som skulle kunna vart mina egna. Precis så har jag kännt och tänkt så många gånger nu i vår. Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag skrivit här och inte tidigare. Jag vet att jag började spåna och analysera lite efter det senaste el classico då det kändes som om ligan var avgjord men jag kommer inte ihåg hur mycket jag hann skriva om innan jag stoppade mig själv och tänkte att det där skriver jag sen när ligan faktiskt på riktigt är slut och jag sammanfattar året. Aja här kommer iaf artikeln jag läste, orkar inte försöka länka så jag klistrar in istället, hoppas det är okej enligt alla lagar och så...

Jens Olsson heter författaren förresten...

Rekordbra Madrid

Real Madrid sätter nya rekord, är alla medvetna om det?



30 vinster, 9 raka borta vinster och mängder av mål. Kritiken om att Madrid var tråkigt ifjol och var underlägset på Barca på alla vis, är längre inte relevant. Man sätter rekord, kan ta fler titlar än Barca och har fantasisk anfallsfotboll, men var är media?

Förra året jämförde man Real med Barcelona. Real var trista, spelade inte lika bra som katalanerna och hade tur i matcher. Trots detta slutade man tvåa i ligan, inte långt bakom sina ärkerivaler.
Men det är klart, vinner man allt under en säsong så förtjänar man allt beröm i världen. Vilket även Barcelona fick. De förtjänade helt klart sitt beröm, i alla fall stora delar. Man kan faktiskt finna sig i att Reals imponerande andra halva av säsongen inte blev uppmärksammat och blev överskuggade av Barcas prestationer.

I år då?

Som sagt, jag har sagt det förr och det tåls att säga igen. Real har satt rekord. Man har öst in mål framåt. Man har vunnit 30 matcher och som sagt vunnit 9 raka bortasegrar. Något som är väldigt imponerande.

Någon medial uppmärksamhet kring detta borde väl uppstå i Sverige?
Men inte.

Vinner Real ligan så lär det väl knappast det hjälpa. Fast jag vill framförallt hylla Real Madrid. De har gjort en fantastisk säsong både med sina rekord men även på det sätt man lyckades få ihop sitt lag. Nyförvärven kritiserades hårt som en omoralisk gärning. Summorna i sig är väldigt höga. Men investeringarna är smart gjorda både ekonomiskt och sportsligt. Det är smarta nyförvärv, det är spelare som Real behöver. Man köpte inte in bara stjärnor utan även nödvändiga spelare så som Albiol, Arbeloa och Xabi, som alla jobbar hårt. I och för sig är Xabi Alonso en stjärna men, förutom att han kan slå fina passningar, kämpar han för laget.

Visst kan man tycka det är gnälligt att man klagar på hur media, och folk generellt, öser beröm över Barcelona. Det kanske kan tyckas vara överdrivet och ett tecken på avundsjuka. Men det lyser ganska klart igenom när man inte uppmärksammar hur bra säsong Real har gjort i ligan, utan fokuserar framförallt på hur Barcelona ska vinna, samt deras spel.

Själv är jag sur över att Madrid lät sig bli besegrade av ett division 3-lag, vilket är helt oacceptabelt, och att man åkte ur i åttondelsfinalen i Champions League. Kritik mot detta är berättigat. Men beröm hör man aldrig om laget. Fast man börjar bli trött på att klaga.

Därför tycker jag att alla Madridistas ska vara stolta över sitt lag denna säsong och se till att folk hör detta. För denna säsong i ligan är nästintill en succé. Ös beröm över detta lags ligaspel, dess sätt att spela, Ronaldo, Higuaín, Ramos, Casillas med flera. Det är lätt man bara klagar på media. Men man måste även komma ihåg att berömma sitt lag.

Jag kan själv känna att jag gör samma misstag ibland. Man kan bli upprörd och börja klaga, glömma bort att säga positiva saker om sitt lag istället för negativt om ett annat.
Som sagt, än en gång.

Real Madrid är rekordbra i ligan och man har gjort en fantastisk säsong. Ingen Barcelona-supporter, Zlatanist eller Barcelonagullande journalist kan få mig att tycka annorlunda eller sluta få mig att bara bry mig om Real Madrids prestation detta år.









Jag håller helt och hållet med det han skriver (förutom små protester mot det han skriver om Arbeloa, visst han verkar kämpa men jag tycker att han inte riktigt kommer upp i RM-klass samt misstänker att han kan vara lite för osportslig för min smak). Jag är så stolt över säsongen och laget, jag tycker att de har gjort en fantastisk insats särskilt om man ser till ligaspelet. Hoppas hoppas de klarar sista matchen också och når 98 poäng i ligan, det skulle va härligt (ännu härligare skulle det självklart vara om barca slutade på 96 isf :-)). Men hursomhelst är jag glad över att jag har haft möjlighet att följa laget så mycket som jag gjort och fått se så många fantastiska prestationer, sån härlig kämparvilja och sån spelglädje som real har visat upp :-D


Förresten ska tillägga att artikeln om rm:s match faktiskt också beskrev ett överlägset lag även om rubriken skvallrade om ngt helt annat. I artikel om Barca kunde man dock inte läsa vidare mycket alls om spelet och framförallt inte om att de var rätt illa ute på slutet, det handlade däremot ganska mycket om att Zlatan satt på bänken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0