Efter den stora matchen

är det klart att jag känner en hel del tomhet, det känns som om ligan är slut och det känns som om huvuden kommer ryka på nytt. Jag blev inte i närheten lika bedrövad över denna förlust som när RM åkte ur CL för det betydde så mycket mer för mig, men även nu blev jag ledsen såklart. Mest ledsen för spelarnas skull, jag tycker att de förtjänar ett bättre öde det här året. Resultatmässigt har det verkligen gått dåligt (med realmått mätt) 77p i ligan så här dags är faktiskt inte dåligt...

Matchen då... Jag tycker inte att varken Real eller Barcelona spelar någon direkt bländande fotboll, Barcelona gör det bättre än real, framförallt mer avslappnat. De är kyligare i avsluten och har ett bättre försvar. De vinner rättvist även om jag som är så färgad har svårt att inte tvivla på om Messi tar hjälp av armen vid mottagningen, och Benzema faktiskt lyckas undvika att träffa bollen med armarna då raul sätter bollen i mål, men men det är två för mig tveksamma situationer som jag helt klart kan förstå domsluten i, det känns bara som om det ofta är Barcelona som har turen med sig i dessa lägen för tillfället (de senaste typ 3 åren) men det är väl för att jag är färgad som sagt... Dessutom undrar jag som inte är någon regelexpert över det här med offside, när en spelare är offside men inte rör sig mot bollen och inte får den så släpper man ju det, right? Som dani alves när han är i offsideläge när xavi slår passen men han rör sig bort från läget och messi som inte är i offsideläge springer dit och gör mål. Jag förstår att det inte är offside. Men som tidigare när Ronaldo är i offsideläge och någon slår en pass som en Barcelona-spelare stoppar med handen precis utanför straffområdet, bollen går ju absolut inte fram till ronaldo men då döms det offside, varför? är det för att han troligen hade tagit bollen om den hade gått igenom? Det där med offside är ju lite luddigt och måste vara svårbedömt, kanske inte i det här läget, det kanske är klart offside vad vet jag men det är många gånger jag reagerar på andra liknande situationer och det måste vara svårt som backlinje att veta hur man ska agera, falla eller kliva upp...
Jag tycker att det roligaste med matchen var att se Iker Casillas insats, han har inte riktigt varit sig lik i år tycker jag, även förra året var han lite sämre än hans topp före och under em. Jag hoppas att han kan bli inspirerad och motiverad att fortsätta utvecklas och vilja vara bäst. Dessutom måste jag lägga till att det faktiskt är imponerande att se hur mycket Valdes har vuxit de senaste åren, för 3-4 år sedan tycker jag han var okej som målvakt men ofta gjorde bort sig grovt, nu är han bättre i målet och dessutom riktigt stabil och säker. Avståndet dem emellan är inte lika långt längre...
Jag tycker att Barcelona verkar ha en bättre förmåga än real att kunna avgöra viktiga matcher, vilket jag inte tycker är så konstigt. Dels så har de Messi, han är ju helt otroligt bra, förmodligen den bästa spelaren i världen just nu, och han kan verkligen avgöra matcher helt på egen hand. Men ännu viktigare tror jag så är de inne i en otroligt bra och positiv period (en period på flera år). Det är otroligt höga krav på både Real och Barcelona men iom alla Barcelonas framgångar de senaste åren så blir de nog absolut lättare förlåtna om de missar än titel än vad Real Madrid skulle bli. De BEHÖVER inte titlarna lika extremt mycket som real gör. Och som det är nu klarar inte real spelarna av den pressen, ser det ut som...
Jag är inte så imponerad av Pelligrinis insats igår, direkt när jag såg att arbeloa var vänsterback och att gago började på planen fick jag ont i magen. Att det dessutom var marcelo som var ovanför arbeloa gav mig ingen tröst. Marcelo är bra offensivt tycker jag men han är inte alltid så duktig defensivt och det kändes som om Arbeloa hade behövt mycket hjälp. Jag tycker inte Arbeloa platsar i laget som högerback ens och där är han mycket bättre än som vänsterback. Jag tror att jag hade valt Iker i mål, Marcelo som vb, garay och albiol som mb, ramos som hb, van der vaart, alonso, guti och kanske lass eller granero på mittfältet, eventuellt plocka ner ronaldo på mittfältet och ha Higuain och Raul på topp isf, annars ronaldo och higuain på topp. När Guti väl kom in på planen hände det grejer på en gång men jag förstår för mitt liv inte varför det var marcelo som fick kliva av, mycket hellre arbeloa eller gago om jag fått bestämma, marcelo var ju en av få som verkade riktigt inspirerad i RM. Aja nu var det som det var och det slutade som det slutade. jag skrek som mest när de dömde bort rauls mål för jag hade verkligen unnat honom att göra mål där, jag tror inte att det hade gjort att real hade fått poäng med sig men det hade ju iaf funnits en lite större chans för det.
Som tidigare skrivet kommer nog huvuden rulla tyvärr om man känner den där hemska florentino perez rätt, antar att det inte är hans huvud även om jag hade velat det... Jag vill verkligen att Ramos, Casillas, Raul, Lass, Pepe, Ronaldo, Alonso ska vara kvar, gärna nästan alla andra också. De jag tycker minst om är nog Arbeloa och Gago. Van der Vaart och Kaka, Benzema och Higuain har jag svårt att bestämma mig om. Visst higuain har varit duktig och gjort massa mål men jag tycker att han sett ut att vara i dålig form sen skadan för några månader sedan och jag tycker framförallt att han har gått ner sig sedan han kom vad gäller kämparglöd och attityd, han springer inte på ALLT längre och han känns aningen för självisk för min del (mer än ronaldo helt klart) dessutom tycker jag att han visar missnöje ofta, mot domare men även mot medspelare vilket jag inte tycker om. Van der Vaart har däremot stigit i min kurs, jag tycker att han ofta kämpar otroligt bra och kan göra fantastiska saker med bollen, men han gör så mycket missar också.

Det känns så givet att summera säsongen på något sätt nu så jag får påminna mig om att den faktiskt inte är slut än... hoppas spelarna känner inspiration för matcherna som är kvar och kan avsluta säsongen med lika fint spel som de visat upp många gånger under de matcher som varit. De har faktiskt varit en spelmässigt bättre säsong än på flera år tycker jag för mitt kära Real Madrid.


Kommentarer
Postat av: annna

i tidningen idag stog det att det var gutis sista el classico, :( va vet damen om det? han va ju bra när han kom in iaf :)

2010-04-11 @ 16:16:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0