La liga

Jag börjar med Barcelona, av två anledningar vilken den ena är så enkel att den matchen spelades först, den andra anledningen heter Zlatan. Jag förstår hysterin och varför de skriver så mycket om Barcelona nu, Zlatan spelar ju där om nu någon skulle ha missat det. det jag inte riktigt förstår är varför man ska hylla honom till skyarna efter rätt halvdåliga prestationer. Jag menar vad ska de använda för superlativ och beskrivningar när han faktiskt gör bra ifrån sig på planen? I ena artikeln jag läste stod det visserligen (jag kommer inte ihåg formuleringen) att han var dålig i första halvlek och det var han verkligen. I andra var han bättre och han gjorde två riktigt bra saker, mål och en underbar framspelning till Messi. Jag tycker att det krävs mycket mer om man ska kalla det succe, och påstå att han är bäst. Han säger själv att det är lätt att spela med bra spelare runt sig, jo det visade han verkligen för innan messi kom in på planen gjorde han inget alls som fick min positiva uppmärksamhet.
Något som däremot imponerade var Getafe i första halvlek, det berodde väl delvis på att Barcelona inte var speciellt bra men de skapade en del chanser och vågade ha en ganska hög press som dessutom fungerade mycket bra. De hade två chanser som precis lika gärna kunde ha blivit mål, volleyskott i underkanten av ribban och en stolpträff. De var de två bästa chanserna i första halvlek. Barcelona hade egentligen bara en och det var faktiskt Zlatan som gjort ett bra jobb med nedtagning och förstasteg, men sedan avslutade han faktiskt riktigt dåligt och målvakten kunde plocka bollen utan problem. Getafe var klart det bättre laget i första halvlek, tyvärr var de inte det i den andra. Främsta anledningen heter Messi, åh vad frustrerande det är att se hur bra han är, hur mycket han gör för sitt lag.
Skulle han inte spela i Barcelona skulle det säkert inte störa mig särskilt mycket, men jag har svårt att tycka om honom. Jag har alltid klagat och fördömt min mamma som ibland helt klart har avskytt spelare bara på grund av deras utseende så därför vill jag inte riktigt erkänna detta men jag tror faktiskt att en liten del till varför jag inte tycker om Messi är hans utseende. Jag kan inte förklara det för jag förstår det inte själv men det är något med hans ansikte och uttryck som jag stör mig på. Den främsta anledningen och den enda jag i mitt hjärta kan ha som försvarbar anledning är hans handsmål för några säsonger sedan. Hade han efteråt bett om ursäkt hade allt varit förlåtet (nästan iaf) men i efterhand verkade han inte skämmas för det utan snarare vara stolt över det och sa det är klart jag petar in den jag vill ju vinna. Jag förespråkar rent spel och anser att man iaf när matchintensiteten är över och man får sitt förstånd tillbaka ska man inte vilja vinna på fusk.
Aja igår var han anledningen till att de vann. Getafe var nog lite trötta och kunde inte stå emot när hans snabba fötter kom in på planen. Jag tycker inte att Barcelona imponerade igår men de sparade ju spelare inför CL-matchen i veckan och direkt när Messi och Iniesta kom in hände det saker. Med sina bästa spelare på planen kommer de nog prestera mycket bra och vinna en hel del men de är lite sårbara iom att de inte presterar alls lika bra utan sina kanske topp 2 spelare.

Nu när jag kommer till den andra matchen jag såg igår har jag redan skrivit så mycket och är lite skrivtrött för tillfället, men jag ska ändå ge mig på att ge min bild av matchen och vissa spelare. Real Madrid valde också att vila några spelare (då tänker jag främst på Lass och Ronaldo) inför tisdagens match. Inte heller Real Madrid imponerade på mig nämnvärt. Innan första målet förbannade jag dem för att de sålde Robben. Jag kunde bara tänka att Robben är för Real vad Messi är för Barcelona och Madrid var puckade nog att sälja honom. Även fast de gjorde mål anser jag att Real gjorde helt helt fel som sålde Robben men som tur var lyckades de vinna iaf en match till utan honom. Kaka hade mycket boll, massor faktiskt men jag tycker inte heller han presterade det jag förväntade mig. Han gjorde också några helt fantastiska saker, väggspelet med Granero och även den andra assisten var riktigt bra men jag hade ändå ännu högre förväntningar, kanske inte på att han skulle göra mer brilljanta ting utan snarare att han skulle vara bättre överlag. Han hade ju som sagt väldigt väldigt mycket boll och mycket av det han gjorde var faktiskt inte speciellt bra, han passade fel och gjorde missar rätt ofta. Real vann ändå med 3-0 och det är ju fantastiskt med tanke på att de inte spelade bättre än vad de gjorde. Jag kommer tyvärr troligtvis missa matchen på tisdag pga handbollsträning :-( Men förhoppningsvis klarar vi tre poäng även där. Matchen mellan Barcelona och Inter kan bli riktigt intressant.

Nu har Kjell satt på filmerna från vår Madrid-resa så nu ska jag njuta av lite mer fotboll :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0