Det är skrämmande

Hur lite koll folk har. Jag tycker själv att jag är väldigt oorganiserad och har dålig koll på mycket i min vardag och verklighet. Men det är inget mot vad vissa andra har tydligen. Nu förstår ju jag också att det är extremfallen som hamnar på tv och att de flesta runt omkring mig har bra koll och vet exakt vad de gör. Men det är faktiskt lite skrämmande att vissa människor i det här landet inte har större kontroll över sina egna liv och handlingar än vad de har. Idag stod tv:n på när jag lagade mat och det bästa programmet för tillfället var lyxfällan. Deltagarna (eller vad de nu ska kallas) var fyrbarnsföräldrar, mamman i hushållet hade dessutom en egen firma och ändå verkade de inte ha någon som helst aning om hur mycket utgifter de hade i månaden, eller hur mycket inkomster de hade. De uppskattade matutgifterna per månad till typ 4500 fast de var på över 8000 och lånekostnaderna till 15000 fast de var på 25000. Tänk att ha 25000 kr i lånekostnader varje månad, det blir faktiskt 300000 om året. Känns som om man skulle kunna hitta på något annat för pengarna... Ibland oroar jag mig över min ekonomi men det känns genast mycket bättre när jag ser exempel som dessa. Jag har faktiskt ganska bra koll på min ekonomi, en gyllene regel jag har är att inte köpa något på kredit. Jag tycker att det är okej att låna pengar till bostad och utbildning, kanske eventuellt till en bil också, fast där går nog verkligen gränsen. Resten tycker jag man ska spara till i förhand så man slipper alla räntor och inte lever på gränsen hela tiden. Så nu vet ni det!

Jag ska fortsätta slappa i tvsoffan resten av kvällen tror jag, imorgon börjar en ny vecka med nya utmaningar så lite slö får jag faktiskt vara idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0