Lek ihop laget

Mitt tips till Pelligrini (och alla andra tränare och ledare) är att hämta inspiration från Bengan. För några år sedan var jag på en föreläsning som han höll (har nog varit på två förresten) och jag har läst en bok som han skrivit. Det är ingen slump eller tur att det gick som det gick för Sveriges landslag när han var coach. Jag har alltid varit övertygad om att lagsammanhållning och glädje är bland det viktigaste för att man ska nå riktigt bra resultat.
Visst behöver man stjärnor och kunskap för att vinna de riktigt svåra matcherna men oftast kommer det av farten när väl tryggheten och glädjen finns i gruppen. Självklart kan man ha sån tur att en trupp fungerar alldeles utmärkt ihop och har kul tillsammans men oftast behövs medveten satsning på detta område.
De absolut bästa klasserna jag gick i på lärarhögskolan var de två där drama ingick (då menar jag absolut inte bara teater, drama är så mycket mer). Sista kursen jag gick var tio veckor och handlade i stort sett bara om självkänsla, självförtroende och gruppdynamik. Det är nog härifrån jag har flest bra minnen och absolut mest positiva tankar om mina gruppmedlemmar. Redan efter två tillfällen visste jag mer om gruppen och dess deltagare än jag visste om de gruppmedlemar jag gått med i ett år på en mer teoretisk och traditionell utbildning. Det var i den gruppen jag kände trygghet nog att kunna gå ut ur min vardagszon och verkligen på riktigt utmana mig själv och därigenom också utvecklas.
De flesta inom handbollsvärlden har säkert sett massa tvklipp på galna upptåg herrlandslaget i handboll gjorde under Bengans tid. Jag är säker på att de inte hade tagit lika många medaljer om inte upptågen funnits med. Undrar om Real Madrid gör något annat än spelar fotboll tillsammans. Kanske ska jag ringa till Raul och tipsa honom, för av någon anledning tror jag inte någon av dem andra skulle ta mig på allvar. Kanske skulle de rentav kunna spela bra fotboll om de bowlade tillsammans en kväll, eller gör som herrlandslaget nu och har en egen fototävling inom laget.

"Denna gång har landslagsspelarna samlats i en fototävling. Du är dommaren. Det finns sju positioner i handboll. Varje position bildar ett konstnärskollektiv. Varje kollektiv har skickat in en bild. Bildens uppgift är att skildra “Vi har makten att vinna”. Tolkningsutrymmet är obegränsat. Endast förmågan, fantasin och modet sätter gränser." (taget från Henrik Johnssons blogg)

Kommentarer
Postat av: anna

vi kanske borde göra nått i vårt lag? lr det är ju redan så bra sammanhållning. not. men vi kanske kan sparka några ;)

2009-10-30 @ 13:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0