Jag velar och velar och velar lite till...

Jag vet inte hur jag ska göra med nyainfluensan-vaccin. I ena stunden totalvägrar jag och är helt säker på att jag inte ska det för att i nästa sekund tycka jo men det är väl lika bra, varför skulle jag inte. Motfaktorer är att jag är försiktig (kanske inte rätt ord) när det har med mediciner och vaccin att göra. Jag brukar inte ens ta alvedon eller ipren. En annan faktor är lathet, skulle jag få en spruta på jobbet skulle jag kanske inte säga nej men när jag behöver boka tid eller stå i lång kö eller hur man nu ska gå till väga för att ta sprutan är det lite för omständigt. Största anledningen är ju ändå att jag anser att jag är en väldigt frisk (bortsett från två magsjuketillfällen och lite halsont nyligen) människa och tycker att risken att jag skulle få den nya influensan är relativt liten. Dessutom tror jag att skulle jag få den och överleva den skulle jag ha ännu bättre skydd mot kommande influensor än vad som skulle vara fallet om jag vaccinerar mig.
Förargumenten är främst två i min närhet som nästan insisterar på att jag ska ta den, båda jobbar inom sjukvården (kanske inte så svårt att lista ut vilka det är) och båda två är personer som jag lyssnar VÄLDIGT MYCKET på. Dessutom kan jag förstå om vissa föräldrar på min förskola anser att jag borde vaccinera mig, jag har daglig kontakt med deras små barn som inte har möjlighet att vaccinera sig och smittrisken för dom skulle säkert bli mindre om jag vaccinerade mig.
Hmm jag får fundera vidare ett tag på detta...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0