Matchanalys

Som vanligt har jag en del funderingar och tankar efter en match. Då är det ganska skönt att kunna sortera och analysera dem för mig själv här så mina nära och kära slipper höra allt till leda. Är du inte intresserad av fotboll i allmänhet och real madrid i synnerhet kan du därför sluta läsa nu för det skulle isf bara tråka ut dig.
Jag kan inte påstå att jag är imponerad över reals spel än så länge men det är ju faktiskt bara försäsong och jag har sett dem spela ännu sämre i ligan vid några tillfällen så lite hoppfull inför säsongen kan man ju få vara. Det som jag tycker är mest positivt är iaf att det känns som om de försöker och har roligt, de springer en hel del. Man kan ju inte låta bli att jämföra med laget för några år sedan som av media kallades galacticos (stavning?) just eftersom media har gjort den jämförelsen så mycket på sistonde. Och slutsatsen blir att det här laget springer mer, vill mer, försöker mer. Det kanske Beckham, Zidane och Figo blir ledsna av att höra för de ville säkert jätte mycket och gjorde säkert sitt bästa men det syntes tyvärr inte på planen, då blev det nästan krampaktigt stilla spel vilket vi vet resulterade i katastrof enligt alla (jag menar en andra plats i ligan är ju faktiskt = värdelöst). Stackars real och till viss del alla toppklubbar, vilken press de lever i varje dag.
Oj vilket svammel, tom jag skulle bli uttråkad av att läsa det här.
Några detaljer som måste bli bättre om mitt favoritlag ska ta hem några titlar är:
  • Passningsspelet, såväl kortpassar, som diagonalpassar, precision på hörnor osv.
  • Målfarligheten, förhoppningsvis lossnade det lite igår i andra halvlek för innan det kändes det som att real har riktigt svårt att skapa riktigt målfarliga chanser och dessutom svårt att sätta dit den.
  • Markeringsjobb främst vid fasta situationer.
Jag skulle vilja hylla Salgado för hans kämparglöd och vilja, för hans hjärta och inställning men tyvärr så tycker jag inte han hållar för spel på den här nivån längre eller iaf inte i madrid, lite för ofta leder hans misstag till farligheter för motståndarna för att jag ska kunna ha överseende med det. Han har väl spelat i real sen 95 typ och jag tycker verkligen om honom men det duger inte. Jag tror att backlinjen kan vara Reals fall i år, offensiven är inte tillräckligt stark för att kompensera för alla bakåtmål som kommer pga bristande försvar är jag rädd för. Fast kanske har jag fel för Real Madrid har ju ändå Ramos och Pepe och de är ju bäst :-) dessutom har marcelo verkligen vuxit och utvecklats tycker jag, fast mestadels offensivt iof.
Dudek gjorde en superräddning igår och jag tycker att han känns relativt trygg och bra men jag saknar Casillas. Fast jag tycker att det är helt rätt att Dudek också ska få spela.
Real vann med 4-2 igår och resultatet är enligt mig inte spelciellt viktigt men det är ju bra för självförtroendet att vinna matcher så det är ju positivt. Ännu mer positivt tycker jag det är om man ser till målgörarna igår. Ronaldo gjorde sitt första mål för real, att det var på straff tycker jag bara är positivt för jag kan tänka mig vilken press han kände på sina axlar vid det tillfället. Dessutom var det han som hade fixat straffen genom riktigt snyggt förarbete. Det var dessutom två nykomlingar till som gjorde mål Granero och Negredo och som jag skrev häromdagen tycker jag att det är bra att "de nya" gör mål så här på en gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0