Bästa resan

Det var en gång en lite fotbollstokig tjej med två härliga vänner som nästan var lika fotbollstokiga dom. Idén kläcktes om att åka till fotbollsvm i Tyskland 2006. För den som tycker om fotboll finns det i stort sett inget heligare än världsmästerskapen. Det är en fotbollsfest utan dess like och jag önskar alla att någon gång få uppleva den. Festen blir självklart härligare ju bättre det går för ens favoritlag, men det är faktiskt inte det enda som avgör hur kul man har. Innan vi reste var jag lite rädd för vad som skulle hända om det gick väldigt dåligt för Sverige men även om man blev besviken över resultat i matcher så var det inte alls lika avgörande för festen som jag hade befarat. Nu gick iof Sverige vidare från gruppspelet och det var där min resa tog slut men jag är säker på att jag hade haft ett underbart minne för livet även om vi inte hade gått vidare. Många antydde också att det var tråkigt att vi endast fick matchbiljetter till första matchen och inte de andra två men det tycker faktiskt inte jag. Självklart hade det varit toppen att få se alla matcherna live på plats men vi var faktiskt i alla matchstäderna och hade otroligt kul ändå. Jag är dock glad att vi fick se en match på riktigt för det var en helt ny känsla jag fick uppleva där.

Resan började vid T-centralen i Stockholm tidigt en junimorgon. Vi klev på bussen som skulle färda oss ner till Tyskland och tillbaka. Bussresan tog ju några timmar men det var timmar som rymde en hel del förväntan. Förväntan över vad som skulle hända, förväntan över vad vi skulle se, känna och få uppleva. Det var vi tre tjejer tillsammans med kanske 3-4 till och sedan en hel del massa gossar som gemensamt var på väg till Tyskland.
 


"Kilten" och "Skogis" utmärkte sig ganska fort, de somnade rätt fort också. "Bäckman" var en annan karaktär som man lade märke till.

Efter stopp vid systembolaget, två färjor och lite allsång var vi framme vid campingen i Hamburg. Det var midnatt och ganska mörkt. Tältuppsättningen gick dock relativt snabbt och smidigt och när vi vaknade morgonen därpå sken solen och humören var på topp.

       
Först ser man Camp Swedens festtält på campingen, sedan vårt som var nästan lika stort. Det tredje bilden är från när jag och Kicki hjälper luleå-killarna att resa sitt tält. Sedan lite bilder för att visa vilken otrolig tur vi hade med vädret. Det var varmt och soligt i stort sett hela resan.

De första dagarna var härliga semesterdagar med många svenskar i feststämmning, som var där av samma anledningar, fotboll och fest!
   


 Jag kan inte återge denna resa utan att visa en bild på Annas vackra hår.


Sveriges första match var mot Trinidad och Tobago i Dortmund. Bussen avgick från campingen tidigt på morgonen och vi var framme i Dortmund på förmiddagen efter lite köer och stopp på Autobahn. Tyvärr kan jag inte visa med bilder den stämning och känsla som rådde. Det var mäktigt att gå runt i en stad där 90% var klädda i gult och 5% i blått, där den ena sången avlöste den andra. Det var förväntan, spänning och glädje i luften.

    
Bussen på väg till match!


       
I Dortmund i väntan på match, stämningen var grym!
     


Adrenalinkicken jag fick när jag var inne förbi spärrarna (hette ivan enligt biljetten) var helt otrolig. Det var så häftigt att gå omkring där inne bland alla andra svenskar och ett fåtal trinidadare.
   
 
Resultatet i matchen 0-0 var väl en besvikelse och enligt mig till stor del matchen också även om Lagerbäck tyckte att Sverige spelade bra. Men som jag sa tidigare var det fest ändå. Man var kanske lite nedstämd i en halvtimme eller nått och sen var man på topp igen.



             


Vi slappade lite och någon dag senare åkte vi till bremen för att titta på Sveriges träning. Det var inte superkul och väldigt varmt. Vi var mycket törstiga och lite sura kanske, men efteråt i väntan på bussen lyckades vi underhålla oss själva.
   

Vi flyttade från vårt lilla tält till vår husvagn efter bara några dagar och det var rätt skönt faktiskt. Dessutom var toaletterna och duscharna mycket fräschare på den andra sidan vallen vilket vi nu upptäckte. Förövrigt måste jag nämna att det var nog första gången i mitt liv som jag varit på allmäna toaletter och det har varit längre kö till herrarnas än damernas. Kan ju ha berott på att det var typ 2000 killar och 7 tjejer på campen. Efter några dagar insåg dock killarna det och började använda tjejernas vilket resulterade i riktigt grisiga toaletter.
 

Första bilden här ovan visar hur kul det kan vara att spela "helvetet" eller vad nu drinkspelet hette. Efter vår flytt ändrades festplatsen från tälten till husvagnarna :-). 
   
Det börjar bli dags att visa lite vad som gör Bäckman så säregen och speciell. Med honom var det verkligen fest dygnet runt, en stund med Bäckman är definitivt ingen tråkig stund.
 
Här ovan till vänster är ett av många tillfällensom han visar "krabban". Ja och till höger, vad ska man säga... Jag måste också visa en härlig bild som visar färgkontrasen mellan honom och en av campingens blekaste :-D


Så börjar vi närma oss den femte kvällen, en galen kväll där vi tre vänner splittrades en aning och gav oss ut på egna äventyr. Vissa mer lyckosamma än andra. Vi inledde iaf kvällen gemensamt på vår lilla tomtplätt.
    
Det gick ganska vilt till och avslutet på kvällen var minst sagt konstigt. Jag kände mig i det ögonblicket som en bortkommen men lycklig fjortis på gott och ont. I efterhand hade vi svårt att förstå nattens nästsista bild (här ovan till höger) som ingen riktigt förstod var den kom ifrån eller vem som tagit den.
Det blev en segdag därefter och vi åt och umgicks med Oskar och Jimmy mest (skogåskillarna). Dagen fortgick utan någon vidare spänning, en konstig sak inträffade dock om och om igen nämligen att jag och andra kom på mig med att säga fucking ganska ofta, vet inte riktigt vart det kom ifrån.

Sen var det dags för match igen!
Denna gång i Berlin
     
Vi samlades i en park i väntan på matchen, det var nästan sagolikt bra. Vädret, stämningen, människorna jag kan helt enkelt inte tänka mig hur det skulle kunna varit bättre.


     

        



Jag vet att det är lite sorgligt att det ser ut så här när svenskar har dragit fram, något som var helt makalöst var att när vi kom tillbaka till parken några timmar senare var där skinande rent, inte ett skräp i sikte. Säga vad man vill om Tyskland men städa kan dom.

Matchen såg vi med Kjell och hans gäng och Skogis på en bar/restaurang precis brevid parken. Vi var förhoppningsfulla innan matchen men ju längre tid av den som gick ju mer började vi misströsta.

Men så plötsligt gick Fredrik Ljungberg på vattnet och vi blev överväldigande lyckliga på en sekund. Anna kände dock lite bitterljuv lycka tror jag vilket hennes minspel även vittnar om. Roger lyckades nämligen armbåga henne mitt i extasen.
     
     
Det var grymt festande och massa glada svenskar, självklart oss inkluderat. På morgonkvisten gick bussen tillbaka till campen och jag hade en ny busskamrat i sätet brevid :-D Den enda bussresa jag varit med om som toppar den från Berlin till Hamburg tror jag bestämt är den resan som tog oss åter till Sverige igen.
Dagen därpå var det faktiskt lite kallt för ovanlighetens skull så vi låg och mös ett tag i husvagnen, med både kläder och sovsäck på

På kvällen gjorde vi guacamole på avocado och keso, kanske inte den godaste avocadoröran jag har ätit men nu är det ett kärt minne.


Vi tog bussen in till Hamburg en dag. Där var vi på en riktigt soft sportbar med zaco-säckar i vilka vi såg portugal spela match. På den tiden var Anna galen i Christiano Ronaldo :-) Vi gick en shoppingrunda och promenerade lite på den äckligaste gata jag gått på. Jag åkte hem före mina två pumor tillsammans med en viss herre. Anna och Kicki stannade i staden med skogås-killarna och var ute på lite äventyr och anna fick sin efterlängtade white russian.

Nästkommande dag var det dags för födelsedagsfirande. Två av våra favoritkillar fyllde år och självklart hade vi överraskningar på lager.
    
Jag hoppas och tror att både Bäckman och Robin blev glada över presenterna vi köpt och fixat. Jag är i alla fall väldigt stolt över vad vi åstakom på kort tid och med tillgång till ett knapphändigt utbud.


På kvällen var det dags för grillning nere vid tälten men först behövde Jimmy och Oskar en powernap och vi långar gärna ut vår husvagn till lite mys...


Här nedan har vi pinglan anna och hennes pumor :-)


     

Sista middagen på campen lyxade vi till det ordentligt.
     
Jimmy blev inte helt nöjd med sin mat men vi andra drog det säkra kortet och fick riktigt god mat. Efterätt tryckte vi i oss också.

Så här glad kan en norrlänning bli om han får öl och chips på morgonkvisten.


Denna bussresa var den nästsista och bar av mot Köln och matchen Sverige-England. Tidig avfärd som vanligt, så tidig att någon kallad "hammaren" missade den. I Köln rådde det feststämning precis som i de andra städerna, skillnaden var kanske att inte hela staden kryllade av svenskar utan det var ganska många engelsmän också. Men där vi vistades fanns det gott om gula tröjor må jag lova.


Vi började med att äta god mat återigen.


Sedan häng i svensk-parken


Efter det åt vi lite glass. (Anna slukade nästan hela själv.)


Då var det dags för sista gruppspelsmatchen, vi såg matchen på en bar tillsammans med skogås-killarna och en hel del andra människor. Svenskar, tyskar och engelsmän. På förhand hade det funnits oro och en hel del prat om hur bråkigt det skulle bli i Köln. Men vad vi märkte var det bara fotbollsfest på hög nivå. På baren hade vi sångduell kan man väl säga men det var också den enda duell som jag bevittnade där. Kanske hade det sett annorlunda ut om det inte hade varit för att både vi och england gick vidare från gruppspelet, men det kommer vi aldrig veta. Nu var det iaf fest!
     


Duktig som jag var dokumenterade jag med hjälp av kameran vid alla Sveriges mål. Här nedan är sveriges första mål i matchen, vilket innebar 1-1.


och här är firandet vid målet som innebar 2-2 i matchens slutskede.


Efter matchen var det firande i några timmar innan det var dags att bege sig hemmåt igen efter en helt otrolig och fantastisk resa. Jag kommer aldrig vara med om något liknande igen och visst är det sorgligt men samtidigt är jag bara lycklig över att jag fick uppleva det då. VM 2006 är och kommer alltid vara en av höjdpunkterna i mitt liv.







Kommentarer
Postat av: anna

ååååh :) man bli ju alldeles alldeles glad :)

det här va resan som hade allt! å då menar jag ALLT! på gott och ont :P men jag väljer att minnas allt gott:)



fint berättat min kära vän :)



ps. mitt hår va fint och jag har nog aldrig sett en blekare människa. undra vem den stackarn va :P

2009-08-17 @ 00:45:58
URL: http://annadah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0