Pirater, pirater överallt pirater

Jag ska börja med att förklara att jag inte alls är vidare påläst eller insatt i ämnet om den här nya lagen och fildelning i allmänhet. Jag har förstått att personerna bakom Pirate bay har blivit dömda till ett års fängelse och 30 miljoner i skadestånd. Jag blir faktiskt förvånad över det här, eller kanske inte förvånad men jag tycker nog inte att domen är särskilt rättvis. Återigen ska jag poängtera att jag inte vet speciellt mycket detaljer och därför kanske alla mina argument och funderingar skulle smulas sönder bara man hade minsta lilla kött  på benen.

Anledningen till att jag inte blir förvånad är för att jag har anat att det ska statueras exempel så här i början efter att ipred-lagen har börjat gälla. Bara där tycker jag att det är illavarslande för det svenska rättssystemet, det känns som att det lätt blir några som får falla offer för att statens budskap ska gå fram till allmänheten. Olaglig fildelning är ju självklart inte ok, den är ju faktiskt just olaglig och med tanke på hur allmänheten idag verkar se på fildelning kan jag absolut stötta att något måste göras. Det verkar som att nästan alla ungdomar anser att det inte är fel att ladda ner utan att det snarare är en rättighet. Men för det är jag inte så säker på att jag stödjer Ipred-lagen, men det är jag för okunnig för att kunna resonera kring.

Nu har tekniken och utvecklingen ändå kommit till detta skede där allt finns så lättillgängligt så det skulle ju vara underbart om fildelningen kunde hitta vägar att tillmötesgå detta. Det borde väl inte vara omöjligt att ha ett liknande program som spotify för filmer istället för musik, eller borde man inte kunna betala en viss rimlig summa eventuellt per månad för att sedan kunna ladda ner i stort sett hur mycket som helst sedan från lagliga sidor. I alla fall tycker jag att man borde kunna ladda ner sådant som inte är det mest nyproducerade för en billig penning :-) Jag förstår absolut att en författare eller regissör vill tjäna pengar på sina verk men för många är väl ändå ett annat mål också att nå ut till, inspirera och beröra så många månniskor som möjligt. Jag tycker att cd-skivor och filmer är alldeles för dyra. Jag kan tycka att det är för dyrt att gå på bio idag men det kan jag ändå tycka är okej då och då, det är ju ganska speciellt och mysigt ändå men att hyra en film i två dagar för 50 kronor det tycker jag är hutlöst.

Aja det mest orättvisa med pirate-bay domen tycker jag är att straffet är så hårt i jämförelse med andra brott man läser om som begås här i Sverige. Jag är inte heller någon expert på rättsväsendet med dess lagar och bestraffningar men jag tycker ofta man läser om våldtäcktsmän eller mördare som får, i förhållande till pirate-bay personerna, väldigt klena straff. För att inte tala om rattfyllerister som kör ihjäl någon men men vad är ett eller flertalets männsikoliv värda här i landet egentligen, klart att det är viktigare att värna om skivbolag och filmbolagens inkomster istället...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0